
Uitgelichte producten: Muziekknuffel en XL kleurboek
15 november 2023
Samenvatting van de week
19 november 2023Inmiddels zijn de financiële cijfers van The Walt Disney Company weer gepubliceerd. Dit keer zijn het de cijfers van kwartaal 4 in 2023. We lichten de belangrijkste cijfers uit en ook de cijfers van de Disney parken en Disney+. Mocht je de cijfers willen vergelijken met Q3 2023, dan kun je dat verslag hier vinden.
De cijfers beginnen in ieder geval met goed nieuws. De omzet is gestegen met 5% dit kwartaal en 7% afgelopen jaar. Dat zijn bedragen van $21.241 miljoen en $88.898 miljoen. Bob Iger zegt het volgende over de cijfers: “Onze resultaten van dit kwartaal weerspiegelen de aanzienlijke vooruitgang die we het afgelopen jaar hebben geboekt. Hoewel we nog werk te doen hebben, hebben deze inspanningen ons in staat gesteld deze periode van herstel achter ons te laten en onze activiteiten opnieuw op te bouwen. We hebben een solide basis van creatieve excellentie en innovatie opgebouwd in de afgelopen eeuw, die alleen maar is versterkt door de belangrijke herstructurering en kostenbesparing dat we dit jaar hebben gedaan, en we liggen op koers om ongeveer 7,5 miljard dollar aan kostenbesparingen te realiseren. Gecombineerd met ons portfolio van waardevolle bedrijven, merken en activa – en de manier waarop we deze samen beheren – heeft Disney een sterke hand die ons onderscheidt van anderen in onze branche.
Als we vooruitkijken, zijn er vier belangrijke bouwmogelijkheden die van cruciaal belang zullen zijn voor ons succes: het bereiken van een aanzienlijke en duurzame winstgevendheid in onze streamingsdienst, het uitbouwen van ESPN tot het meest vooraanstaande digitale sportplatform, het verbeteren van de output en de economie van onze filmstudio’s, en het aanjagen van turbogroei in onze parken en activiteiten. We hebben op deze vier gebieden al aanzienlijke vooruitgang geboekt en zullen met een gevoel van doelgerichtheid en urgentie vooruitgang blijven boeken. Ik ben optimistisch over de kansen die voor ons liggen om duurzame groei te creëren en de aandeelhouderswaarde te vergroten.”
Ook Disney+, Hulu en Hotstar blijven groeien. Dit kwartaal maakte de streamingsdiensten $5.036 miljoen omzet en dat is 12% meer dan vorig jaar. Verder waren de kosten ook een stuk lager. Het verlies dat er nu gemaakt wordt op de streamingsdiensten is gezakt naar $420 miljoen. Dit komt door meer leden die ook meer betaalden. Verder is er minder geld besteed aan onder andere marketing. Met name de internationale markt bracht meer geld in het laatje. Verder was er wel een groter verlies op films in de bioscoop. Zo bracht The Haunted Mansion niet zo veel op als Thor: Love and Thunder die vorig jaar uitkwam. Verder is de omzet van ESPN zowel in Amerika als internationaal gestegen, maar toch blijft er internationaal gezien een verlies over.
Dan komen we bij het gedeelte dat we allemaal belangrijk vinden. Hoe gaat het met de parken met name ons Europese pareltje. Helaas wordt er op dat laatste geen specifiek antwoord gegeven, maar wel in het algemeen. De parken en Cruise Line doen het uitstekend. De Amerikaanse parken en Cruise Line brachten 7% meer op en hadden een omzet van $5.384 miljoen. De internationale parken en Cruise Line deden het nog beter en brachten 55% meer op met een omzet van $1.665 miljoen. De winst daarentegen maakte helemaal een sprong. De Amerikaanse parken en Cruise Line stegen naar $808 miljoen, maar de internationale parken en Cruise Line brachten meer dan 100% meer op, namelijk $441 miljoen. De Disney Cruise Line had meer passagiers en zij betaalden gemiddeld ook meer per persoon. Walt Disney World presteerde helaas wat minder door inflatie, hogere kosten, de sluiting van Star Wars: Galactic Starcruiser, minder uitgaven per bezoeker en lagere kamerprijzen. Daarentegen deed Disneyland Resort het beter door meer bezoekers, hogere uitgaven per bezoeker, hogere ticketprijzen, maar wel hogere kosten door inflatie. Shanghai en Hong Kong Disneyland deden het ook goed door meer bezoekers, meer uitgaven per bezoeker en hogere ticketprijzen. Verder was Hong Kong Disneyland dit jaar ook meer dagen open. Daarentegen werd er wel meer uitgegeven door de bouw van nieuwe attracties en inflatie.
Kortom sinds de terugkeer van Bob Iger begint het er allemaal weer wat rooskleuriger uit te zien. Op dit moment zijn de Disney parken en Disney Cruise Line de grootste paradepaardjes van het bedrijf. Eerder werd al aangekondigd dat hier ook meer op ingespeeld zal worden. Hopelijk gaan we dat snel terugzien in Disneyland Paris. De eerste stappen hiervoor zijn Disney Village en de uitbreiding van Walt Disney Studios.
Heb jij liever dat er geïnvesteerd wordt in content zoals films en Disney+ of zie je het liever terug in de parken en Cruise Line?