
Nieuwe artikelen: Marie geurkaars en Disney landkaarten
8 december 2021
Samenvatting van de week
12 december 2021Vandaag hebben we het over een van de eerste grote bazen van het resort, Philippe Bourguignon.

Foto via Cafe Fantasia
Philippe Bourguignon werd geboren in 1948 in Salins, in het oosten van Frankrijk. Hij groeide op in Marokko, maar huisde in zijn tienerjaren terug naar het zuiden van Frankrijk. Philippe behaalde zijn master in economie op Paul Cézanne University en kreeg een diploma van Institut d’administration des entreprises de Paris. In 1974 begon hij zijn carriere bij Accor, een bedrijf dat hotels, resorts en vakantieparken managet. Hij kreeg zelfs promotie om het Aziatische/Grote Oceaan gedeelte te managen. Daarnaast was hij ook verantwoordelijk voor het opzetten van Sofitel en Novotel in Amerika.

Foto via Felix Space Mountain Fan Pages
In zijn tijd in Amerika werd hij gevraagd om voor The Walt Disney Company te komen werken als head of real estate development. Vanaf 1990 is hij werkzaam voor Disney en blijft twee jaar in California. Toen Robert Fitzpatrick, toenmalig CEO, aankondigde dat hij voor een ander bedrijf ging werken kreeg Philippe zijn functie. In oktober 1992 verhuisd hij terug naar Frankrijk om CEO van Euro Disney te worden. Dit blijft hij tot 1997. Hij zat met een enorme schuld welke in het eerste jaar opgebouwd was. Een van de dingen die doorgevoerd werden onder Philippe was de komst van alcohol in de parken. Verder zakten de prijzen voor entree, de hotels en maaltijden in het laagseizoen om meer mensen te trekken. Verder werden er allerlei manieren gezocht om meer geld in het resort te krijgen. Door allerlei partnerschappen, onderhandelingen met banken en aandeelconstructies kwam er geld voor de uitbreiding van het resort. Zo ook de enorm populaire Space Mountain die Disneyland Paris weer helemaal op de kaart zette. Hij zorgde dat het resort winst ging maken. Ook werd de marketing compleet omgegooid. Zo werd het niet meer centraal geregeld, maar kreeg elk Europees land een eigen marketingafdeling welke Disneyland Paris op de kaart moest zetten in hun land. Uiteindelijk kwamen er meer mensen naar Disneyland Paris dan naar andere Parijse trekpleisters.

Foto via Designing Disney
Na Disneyland Paris ging Philippe werken voor Club Med als CEO die hem bij Disney wegkaapten tot 2003. Daarna ook nog voor World Economic Forum en vanaf 2005 was hij ook chairman van Aegis Media France. Hierna was hij ook nog CEO voor Miraval resorts en Exclusive Resorts. Op dit moment heeft hij een aantal hoge functies bij Primonial, Le Shark, Revolution Places en is een investeerde van OneRagtime. Tevens heeft hij samen met iemand een tijdschrift, Monthly Barometer, voor managers en heeft hij een boek geschreven over de Franse economie.

Foto van Webcot
Voor zijn werk ontving hij drie prijzen: Chevalier of the Legion of Honor, Officer in the Ordre national du Mérite en Moroccan Wissam Al Alaoui Order. Maar de mooiste prijs is toch wel om op Main Street te vinden te zijn. Boven Market House Deli kun je hem vinden met de tekst: Top Brass Band Instruments – Philippe Bourguignon en Steve Burke – Lessons and Fine Tuning – And The Band Plays On.
Vorig jaar werd een een special gemaakt over 29 jaar Disneyland Paris. Hierin was Philippe te zien met Natascha Rafalski en zij spraken over de beginjaren van het resort.