We hebben het vandaag over een Imagineer die misschien zelf wel de grootste Disney fan was voordat hij bij Walt Disney Imagineering begon, Tom Morris.
Foto van Tom Morris
Tom K Morris werd op 4 februari 1959 geboren in het Cedars of Lebanon Hospital in Los Angeles. Zijn eerste trip naar Disneyland was toen hij 2/3 jaar oud was. Hij was toen al meteen gefascineerd door het park, maar kreeg nachtmerries van de Sneeuwwitje attractie. Tom kon zelf niet aanwezig zijn bij de opening van Disneyland Resort, maar liet de kans om bij de opening van Walt Disney World te zijn niet schieten. Op twaalfjarige leeftijd stapte hij in het vliegtuig en was van de partij. Toen hij veertien was begon hij al met werken als ballonverkoper, maar hij was te jong om voor Disneyland te mogen werken, dus werkte hij via een constructie met het ballonnenbedrijf uiteindelijk toch in Disneyland. Al het geld dat hij daarmee verdiende spaarde hij. Tijdens die periode was Tom ook al erg met het park bezig. Als het rustig was bij de ballonverkoop keek hij hoe attracties werkten en in zijn vrije tijd ging hij het park in. In zijn pauzes liep hij backstage rond om te kijken hoe dat er allemaal uitzag. Na een tijdje ging hij echt voor Disneyland werken in Tomorrowland.
Foto van Eddie Sotto
Later, in 1979, solliciteerde hij bij Walt Disney Imagineering en ging aan de slag bij de Show Set Design Department. Op deze afdeling kwamen alle ideeën samen tot een attractie. Hier werkte hij samen met onder andere Ward Kimball, Claude Coats en Marc Davis. In de begin jaren werd Tom wel een gevraagd om een scene te maken voor een attractie, maar die ontwerpen kwamen nooit verder dan het tekenblok. Doordat zijn ideeën nooit gekozen werden werd hij onzeker over zijn kunnen. Zijn eerste project waar hij aan mocht werken was Journey Into Imagination.
Bron onbekend
Op een gegeven moment mocht hij werken met Tony Baxter aan Disneyland Paris. Er werd hem gevraagd om Sleeping Beauty Castle te ontwerpen. Er waren al veel meer Imagineers die bezig waren met het ontwerp, maar Tom wist wat Tony wilde en ging ook aan de slag. Tom gebruikte het Franse Mont-Saint-Michel als inspiratie. Hoe dichter je bij dat gebouw kwam hoe interessanter het werd. Dat probeerde hij ook met het kasteel te doen, maar wilde niet dat het kasteel ging lijken op iets waar heel Frankrijk al mee vol staat. Uiteindelijk is het Parijse kasteel een van de mooiste die er gemaakt is. Naast het kasteel werd hij leider van Fantasyland waar hij een modernere versie van het land maakte. Zo is Auberge de Cendrillon geïnspireerd op etentjes die ze Imagineers in Frankrijk hadden. Verder zijn de bestaande Fantasyland attracties aangepast op een hogere capaciteit, zodat je niet zo lang hoeft te wachten en is er een happy end gemaakt in de Sneeuwwitje attractie. Daarnaast is er een snelle manier bedacht om een doolhof te bouwen door gebruik te maken van volwassen planten uit Normandie te gebruiken. Verder zijn winkels belangrijk in elk gedeelte van het park, maar in Fantasyland heeft iedere winkel een eigen speciale aankleding uit een bepaalde film. Verder is het Italiaanse gedeelte uniek en als fun fact dat er oude tegels uit Disneyland Resort gebruikt zijn op het terras voor de mozaïek.
Foto van Tom Morris
Naast het originele Fantasyland was Tom ook betrokken bij de Storybook Land uitbreiding. Dat idee kwam van Disneyland Resort, maar het verhaal werd verteld door een Cast Member. In Parijs worden er vele talen gesproken, dus zijn de attracties zo aangepast dat de verhalen visueel en met muziek verteld worden. Verder werd Casey Jr. als test gebruikt voor gesynchroniseerde muziek aan boord, welke later echt werd toegepast op Space Mountain.
Foto van Tom Morris
Naast het werk dat hij deed voor de bouw van Euro Disney, was hij ook degene die de muziek aan boord van Space Mountain synchroniseerde, de buitenkant ontwierp voor Videopolis, Star Tours en Star Traders, Rock ‘n’ Rollercoaster en later hetzelfde voor Hong Kong Disneyland deed als hij voor Disneyland Paris deed. Een van zijn recentste projecten was Cars Land.
Foto van Inside the Magic
Na 42 jaar voor Disney te hebben gewerkt verliet hij het bedrijf en ging hij met pensioen. Je kunt hem nog steeds op Main Street vinden boven Bixby Brothers samen met Eddie Sotto, Jeff Burke, Chris Tietz en Tim Delaney. Hij is nu bezig met een boek waarin Cast Members die nooit op de voorgrond stonden toch een plek in de spotlight te geven. Zoals Tony ook vertrouwen had in hem. Verder heeft hij met liefde en plezier aan vele attracties gewerkt, maar is een voorstander van het vernieuwen van attracties. Zo is hij blij met de verbouwing van Splash Mountain.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
mailchimp_landing_site | 1 month | The cookie is set by MailChimp to record which page the user first visited. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_56307796_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
tk_ai | 5 years | JetPack sets this cookie to store a randomly-generated anonymous ID which is used only within the admin area and for general analytics tracking. |
tk_lr | 1 year | The tk_lr is a referral cookie set by the JetPack plugin on sites using WooCommerce, which analyzes referrer behaviour for Jetpack. |
tk_or | 5 years | The tk_or is a referral cookie set by the JetPack plugin on sites using WooCommerce, which analyzes referrer behaviour for Jetpack. |
tk_qs | 30 minutes | JetPack sets this cookie to store a randomly-generated anonymous ID which is used only within the admin area and for general analytics tracking. |
tk_r3d | 3 days | JetPack installs this cookie to collect internal metrics for user activity and in turn improve user experience. |
tk_tc | session | JetPack sets this cookie to record details on how user's use the website. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
_ir | session | This is a Pinterest cookie that collects information on visitor behaviour on multiple websites. This information is used on the website, in order to optimize the relevance of advertisement. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
CookieLawInfoConsent | 1 year | No description |
cookies.js | session | No description available. |
woocommerce_recently_viewed | session | Description unavailable. |
wpcom_highlander_3pc_check | session | No description |