
Nieuwe artikelen: Minnie strandlaken en Japans poster kleurboek
27 mei 2020
Samenvatting van de week
31 mei 2020We hebben al een blogbericht opgedragen aan haar man, Marc Davis, en nu is het tijd om een van de eerste vrouwelijke Disney Imagineers in het zonnetje te zetten, Alice Davis.

Foto van Babes in Disneyland
In 1929 kreeg Alice Estes een studiebeurs om te gaan studeren aan Chouinard Art Institute, dé school waar de meeste Disney animators naar toe gegaan zijn. Ze wilde animatie gaan studeren, maar daar was een wachtlijst van twee jaar voor. Ze kreeg een plek bij de modeacademy. Op die school ontmoette ze Marc, welke daar lesgaf voor meer dan zeventien jaar, maar waren toen nog niet samen. Alice volgde animatie in avondklassen die ze, ondanks dat de klassen vol waren, extra erbij mocht volgen. Alice begon haar carrière met het ontwerpen van lingerie en onderkleding voor dames voor Beverly Vogue & Lingerie House in Los Angeles. Daar werd ze hoofdontwerpster. Na twee collecties werd ze gezien als expert in patronen maken en een autoriteit in het gebruik van stoffen.

Foto via Imagineeringdisney.com
Op een dag ontving ze een telefoontje van Marc om hulp (midden jaren 50). Hij wilde een kostuum hebben voor Helene Stanley die model stond voor Briar Rose (Aurora) uit Sleeping Beauty. Hij wilde haar filmen om zo het figuur goed vorm te kunnen geven. Alice maakte de jurk en dat was haar eerste klus voor Disney. Na een toevallig gesprek met Walt in een restaurant kreeg ze een baan aangeboden bij Disney voor It’s a Small World. Daarnaast maakte ze kostuums voor Toby Tyler en maakte ze nog kostuums voor een aantal tv shows.
In 1956 gingen Alice en Marc trouwen. Ze waren 44 jaar getrouwd tot Marc in 2000 overleed.

Foto van D23
In 1963 wilde Walt Alice graag aan zijn team voegen voor de New York World Fair om de kostuums voor It’s a Small World te ontwerpen. Samen met Mary Blair onderzocht, ontwierp en overzag ze de 159 kostuums die in de attractie verwerkt werden. Die kostuums moesten ook nog binnen een jaar af zijn. Ze onderzocht 26 landen, Marc maakte er tekeningen over en Mary Blair maakte het kleurpallet. Ze mocht naast It’s a Small World ook werken aan de Carousel of Progress. Tijdens haar werk voor de New York World Fair maakte ze ook procedures voor kostuums, een handboek voor productie en een kwaliteitscontrole voor het opknappen van kostuums. Deze documenten veranderde hoe driedimensionale figuren er tijdens shows en attracties uit kwamen te zien bij Disney. Deze gouden regels worden tot op de dag van vandaag gebruikt binnen Walt Disney Imagineering.

Foto van Heritage Auctions
Fun fact: toen It’s a Small World werd gemaakt werden de kostuums genaaid door een heel team. Alice mocht de kostuums van hen niet aanraken. Alice ging na hun dienst terug naar het naaiatelier om de kostuums te verbeteren. Daarnaast adviseerde ze Walt om van elk kostuum twee exemplaren te maken. Omdat de poppen de hele dag bewegen verslijten sommigen snel. Het duurt te lang om een compleet nieuw kostuum te naaien wanneer dat gebeurt, dus worden deze regelmatig omgewisseld.
Voordat Alice haar kostuumafdeling kreeg werkte Disney met een aantal naaisters die kleding bij de kringloop haalde en hiervan kostuums voor de attracties maakte.
Op de afbeelding hierboven zijn de tekeningen van de Nederlandse kostuums te zien.

Foto van Disney Parks
In 1965 begon ze aan het omzetten van Marc Davis’ tekeningen voor Pirates of the Caribbean naar kostuums voor de poppen en animatronics. Ze werkte de ene dag nog aan schattige kinderen en de andere dag begon ze aan oude viezen mannen. Ze maakte 47 kostuums voor de attractie. Hierin waren de uitdagingen om alle technische pijpen en draden zo weg te werken in de kostuums dat het op mensen leken. Ook het maken van korsetten en dergelijken hoorde daarom om de indruk te geven dat de figuren een borst hadden. Daarnaast waren sommige kostuums dubbel gevoerd, zodat ze extra lang meekonden wanneer een figuur bewoog. Twee jaar later opende de attractie en bezoekers waren verbaast over hoe goed de piratenkostuums waren. Later ging Alice ook aan de slag bij the Flight to the Moon.

Foto van Disney Parks
Alice is sinds 1978 met pensioen, maar werkt nog regelmatig voor Disney Imagineering als consultant. Ook komt ze nog vaak op evenementen. Ze ontving in 2004 haar Disney Legend status en in 2012 een raam op Main Street USA. Haar raam is naast die van Marc Davis. Op het raam staat: “Small World Costume Co., Alice Davis, Seamstress to the Stars”.