
Nieuwe artikelen: Disney super dik kleurboek en klassieke boekenleggers
1 april 2020
Samenvatting van de week
5 april 2020We hebben het vandaag over een Disney Imagineer die niet alleen meegewerkt heeft aan de originele Disneyland, maar ook direct betrokken was bij Disneyland Paris. We hebben het over Collin Campbell.

Foto van D23
Collin Campbell kwam in zijn jeugd naar California waar bij deeltijd in Glendale naar school ging en als boodschapper werkte bij Walt Disney vanaf 1943. In 1944 ging hij voor twee jaar naar de marine waar hij samen kwam met mede boodschapper en toekomstige Imagineer Walt Peregoy. Na zijn dienst keerde hij terug naar Disney op de Studio’s Traffic Department. Kort na de start van zijn dienstverband nam hij ontslag om vier jaar te gaan studeren aan de School of Allied Arts in Glendale. In 1952 keerde hij terug op de animatieafdeling van Disney, waar hij na vijf maanden weer vertrok om naar Parijs om verder te studeren. Na een jaar kwam hij weer terug in dienst bij Disney. Na verschillende klusjes kwam hij terecht op de Layout Department waar hij werkte aan Lady and the Tramp (1955), The Truth About Mother Goose (1957), Sleeping Beauty (1959), Donald in Mathmagic Land (1959), Goliath II (1960) en One Hundred and One Dalmatians (1961). Verder maakte hij de achtergronden voor de Man in Space afleveringen en maakte hij ook de sets voor de Mickey Mouse Club.

Foto via Jim Hill Media
Vanaf 1954 werkte Collin af en toe voor Walt Disney Imagineering, maar toen de New York World Fair eraan kwam kreeg hij een vaste plek. Voor deze fair boetseerde hij voor Ford’s Magic Skyway, maakte sets voor It’s a Small World en maakte concepten voor Carousel of Progress. Zijn eerste fulltime project was het ontwikkelen van The Enchanted Tiki Room. Later werkte hij ook mee aan Pirates of the Caribbean, Blue Bayou, Splash Mountain, Epcot en Club 33.

Foto via Jim Hill Media
Hierna was het tijd om Californië te verlaten en naar Florida te verhuizen. Hier werkte hij aan concepten voor de resort hotels, het algemene gevoel van Magic Kingdom, Fort Wilderness Railroad en niet uitgevoerde concepten voor Treasure Island. Verder was hij Art Director voor Tom Sawyer Island en ontwierp de buitenkant van de Walt Disney World versie van Pirates of the Caribbean. Na veel werk voor Florida gedaan te hebben werd hij ook gevraagd voor Disneyland Paris. Hier was hij onder andere verantwoordelijk voor concepten voor de jaren 20 stijl van Main Street USA.

Foto van Disneygeek.com
In 1990 ging Collin met pensioen. Hij keerde nog eenmalig terug voor de renovatie van Tom Sawyer Island. Op 2 april 2011 stierf Collin. In 2013 ontving Collin samen met naaste collega Tony Baxter de Disney Legend award. Hieronder een filmpje waarin zijn loopbaan bij Disney besproken wordt op de Disney Legend ceremonie.