
Nieuw artikel: Disney Prinsessen mini kleurblok
2 oktober 2019
Samenvatting van de week
6 oktober 2019Er is geen attractie in Disneyland zonder iconisch muziekje. Disney Imagineer John Hench zei ooit: “Mensen lopen niet een architectuur te fluiten, maar die onvergetelijke liedjes van de beste Disney componisten.”
Ondanks dat Walt Disney geen muzikale achtergrond had, wist hij wel welke rol deze kon spelen. Voor Pirates of the Caribbean vroeg hij George Bruns om een piratenlied te schrijven dat in het hart en hoofd van de bezoekers zou blijven hangen. Hij schreef het Yo Ho (a Pirates Life For Me) liedje en dat werkt nog steeds. Het lied werd al in 1966 gemaakt. Atencio maakte de tekst en George Bruns de muziek met aanwijzingen van Walt. Walt zei hierover: “Wanneer je van het ene gedeelte naar het andere gedeelte gaat moet de muziek je in het thema houden, maar tegelijkertijd je vergezellen op weg naar je nieuwe avontuur.” Er werden verschillende varianten geschreven voor elke scene, maar ieder in het piraten thema. Deze werden erna aan elkaar gemixt met traditionele piraten instrumenten zoals de accordeon en mandoline.
Voor de films wisten Walt en zijn studio componisten Buddy Baker (The Adventures of Winnie the Pooh, The Fox And The Hound), George Bruns (101 Dalmatians, The Jungle Book) en de Sherman Brothers (The Aristocats, Mary Poppins) dat muziek een belangrijke rol speelde. Walt zei hierover: “Als mensen hier niet vertrekken met de melodie in hun hoofd die we net speelden, dan heeft het ook geen zin om deze te spelen.” Tijd leerde dat we Walt’s melodieën nog steeds mee neuriën. Richard Sherman zei ooit over Walt: “Dat was het geniale aan Walt. Hij wist dat hij een krachtig instrument gebruikte om iets belangrijks te vertellen. Gewoon op gevoel.”
Michael Giacchino welke met Walt Disney werkte zei het volgende: “Muziek schrijven voor een Disney attractie is een van de grootste eren die je kunt krijgen als componist zijnde. Toen ik een kind was was ik al enorm fan van de componisten zoals Buddy Baker en George Bruns. Om mezelf te omgeven tussen hen en deze mooie traditie geeft een onbeschrijfelijk gevoel.”
Naast dat de muziek veel bijdraagt aan het gevoel van een attractie speelt het in een multicultureel resort als Parijs ook een belangrijke rol om het verhaal te vertellen zonder alles te hoeven vertalen. Zo is het gedeelte met de Grim Grinning Ghosts in Phantom Manor ook zonder tekst, maar enkel met muziek. Deze werd gemaakt door John Debney welke ook verantwoordelijk was voor het Jungle Book lied uit 2016 en gespeeld door London Symphonic Orchestra. Het allerbeste voorbeeld van een verhaal vertellen zonder tekst is It’s a Small World. Dit lied werd gemaakt door de Sherman Brothers in 1964. De versie in Parijs is zo aangepast dat het lied gespeeld wordt met een traditioneel instrument uit elk land dat in de attractie voorbij komt.
Wanneer er muziek geschreven wordt voor een attractie, wordt er hetzelfde gestart als bij het maken van een film. Concepten, scenario’s, storyboards, animaties, mock-ups en kleine muziekopnamen. Alles wordt erbij betrokken om de muziek de atmosfeer, emotie en plaats aan te geven. Waar het vaak mis gaat bij het maken van de muziek is wanneer deze getest wordt in de attractie zelf. Trevor Rabin maakte de muziek voor Armageddon en vertelt het volgende hierover: “Voordat ik de attractie gezien had, had ik iets intens en complex geschreven. Toen ik aankwam in Frankrijk zag ik dat dit niet ging werken. De akoestische omgeving veranderde mijn beeld van de attractie volledig. Het is niet zoals de film voelde in de bioscoop. Dus ik ging naar huis en herschreef de muziek.”
Ook Michael Giacchino kreeg een ander beeld bij de attractie Space Mountain Mission 2 toen hij er was: “Ik had nauwelijks de tijd om uit het vliegtuig te komen voordat ik weer in een raket gestopt werd. Ik had een iPod meegebracht met verschillende fragmenten erop om te luisteren welke muziek het beste de herrie van de karretjes kon onderdrukken en welke tempo’s en sferen het beste erbij paste. Ik moest hiervoor de attractie zeker twintig keer achter elkaar doen. Dat was een gekke avond.”
Voor sommige attracties bestaat er al muziek, omdat deze gebaseerd zijn op bekende films zoals Peter Pan’s Flight en Pinocchio’s Daring Journey. Het is dan de taak voor de componist om die filmmuziek aan te passen aan de attractie zoals John Debney deed voor deze twee attracties. De originele Peter Pan stem, Thurl Ravenscroft, zong speciaal voor de attractie nieuwe delen in. Verder werden onder andere de ballads van Randy Newman omgevormd tot de laser battle in Buzz Lightyear Laser Blast. Soms worden ook de componisten van de films gevraagd om hun muziek aan te passen op die van de attractie, in plaats van de attractiecomponisten. Zo werkte Trevor Rabin voor Armageddon en de attractie, Michael Giacchio voor Ratatouille en de attractie en Thomas Newman voor Nemo en Crush’s Coaster.
Naast attractie gebaseerd op bestaande films en series zijn er ook attracties die een verhaal op zichzelf zijn. Zoals Space Mountain, toen deze nog Mission 2 was. De muziek in de attractie moest een speelse, maar krachtige lijn hebben, maar moest ook een knipoog zijn naar de Sci-Fi series uit de jaren ’80 en ’90. Bruve Broughton maakte muziek voor een aantal van zulke attractie in Disneyland Paris waaronder Cinemagique, Le Visionarium en Honey I Shrunk The Audience. Voor Cinemagique moest hij muziek maken die die Franse en Amerikaanse cultuur samenbracht met behoud van het gevoel van klassieke films. Richard Belis deed hetzelfde voor Moteurs Action Stuntshow Spectacular. Hij combineerde muziek uit diverse actiefilms om tot een samenhangend geheel te komen voor de show. Zelf noemt hij het een combinatie van Hans Zimmer, John Barry en David Arnold met een vleugje Eric Serra.
Naast de opvallende liedjes van de attracties is er ook in elk gedeelte van het park achtergrondmuziek aanwezig. Het valt je misschien niet op, maar het is er altijd. Deze muziek wordt gebruikt om de sfeer van het gedeelte extra kracht te geven. Het meeste van deze muziek is afkomstig van kleine opgenomen stukjes die een ander muziekstuk niet gehaald hebben of kleine gedeelten van bestaande muziekstukken. De Main Street USA loop bevat stukjes muziek van Rick Benjamin, welke de dirigent is van Paragon Ragtime Orchestra. Verder kun je bijvoorbeeld ook een stukje van Hello Dolly horen. Discoveryland is het enige land dat muziek speciaal geschreven muziek heeft. De muziek hiervan is geschreven door David Tolley. In Walt Disney Studios is verschillende filmmuziek gecombineerd voor de achtergrondloop.