Nieuw artikel: Japans Disney kleuren voor volwassenen
12 september 2018
Samenvatting van de week
16 september 2018Vroeger kon je deze attractie al vanaf ver horen in Discoveryland, maar tegenwoordig zijn ze een stuk rustiger. We hebben het vandaag over Autopia en haar auto’s.
Autopia opende met het park op 12 april 1992 in Discoveryland, tegenover Orbitron. Met een (bijna onbestuurbare) auto rijd je over een van de twee rails die je door een leuk stadje laat rijden. Disneyland Paris omschrijft het zelf als: “Spring achter het stuur van je eigen auto en zoef door een kleurrijk landschap.” In totaal zijn er 60 auto’s beschikbaar, maar ze rijden niet altijd alle 60. Het parcours van Autopia is 782 meter lang waar je ongeveer zeven tot negen minuten over doet. De auto’s zijn uitgerust met een pedaal dat rijdt als je het indrukt en stopt als je het loslaat. Kinderen vanaf 81 centimeter mogen meerijden en vanaf 132 centimeter mag er zelf gereden worden. Er is plek voor twee personen per auto.
Autopia in Parijs is niet de enige versie van deze attractie en ook de naam komt uit Disneyland Resort waar de eerste versie opende op 17 juli 1955. De naam is afgeleid van twee woorden, automobile en utopia, omdat je zelf de snelheid kunt bepalen en kunt sturen. Naast Disneyland Resort heeft ook Walt Disney World een Autopia, maar heet daar Tomorrowland Speedway en hadden Tokyo Disneyland (daar Grand Circuit Raceway) en Hong Kong Disneyland een soort Autopia, maar deze sloten op 11 januari 2017 en 11 juni 2016. Wat de Parijse versie wel uniek maakt is de jaren 50 sfeer die de attractie heeft en dat de auto’s meer lijken op speelgoedauto’s. De Parijse versie werd tot 2002 gesponsord door Mattel, hierna volgde Esso en sinds 2008 is Ford de actieve sponsor van de attractie. Dit logo is onder andere ook terug te zien op de fotolocatie voor de attractie.

Bron onbekend
Tomorrowland Autopia in Disneyland Resort is nog een van de weinige attracties die al sinds de opening van het park nog steeds open is. Toen deze attractie geopend werd moest het de toekomst van de snelwegen in Amerika voorstellen. President Eisenhower had de wet voor de nieuwe soort wegen nog niet ondertekend toen Walt deze attractie aan zijn publiek voorstelde. Ook Tomorrowland was nog niet heel erg ontwikkeld, maar de Autopia attractie was als een van de weinige dingen tot in detail af, behalve de beplanting. Na het aanleggen van Adventureland en Frontierland waren er nog enkele bomen die in Autopia geplaatst werden, maar veel meer dan dat was het niet. Marvin Davis werkte mee aan Walt’s meesterplan en ontwikkelde “Autopia Freeway”, welke een indicatie gaf over hoe we later onze auto zouden gebruiken. De eerste auto’s waren uitgerust met een Honda GX bezinemotor en waren niet de schoonste motoren die er waren. Cast Members kregen $0,20 per uur meer, omdat ze in deze vervuilde lucht moesten werken. In 2000 werd een nieuwe Autopia gebouwd en werd gesponsord door Chevron. Er werden toen drie verschillende auto’s op het parcours geïnstalleerd; Sparky: een sportauto, Suzy: een Volkswagen Beetle-achtige auto en Dusty: een off-road style auto. Tot 2012 bleef Chevron de hoofdsponsor, maar is daarna vervangen door Honda.

Foto van Loomis Dean
Voordat de attractie opende werden er testen gedaan, maar er zaten toen nog geen bumpers op de auto’s. Meteen werden een aantal auto’s zwaar vernield en werd besloten dat er iets veiligers moest komen door er bumpers aan vast te maken, welke nu in elke versie gebruikt worden. De eerste set auto’s werd Mark I genoemd. Doordat de auto’s veel te lijden hadden was er in 1958 al een set auto’s met de naam Mark IV. In 1959 werden er een aantal attractie bijgebouwd in Disneyland Resort en kwam Autopia met vernieuwde auto’s onder de naam Mark V. De opvolger, Mark VI, kreeg weer een nieuw design in 1964 en hierna werd ook de rail in het midden van de baan geplaatst. In 1967 was het weer tijd voor een nieuw design met de Mark VII, welke $5.000 per stuk kostten en leken op de nieuwe Chevrolet Corvette Stingray. Deze auto’s bleven voor een lange periode, pas in 1999 kwam er weer een nieuw design inclusief de eerdergenoemde verbouwing. Tijdens het wisselen van auto’s is er ook vaak gewisseld van plek en naam voor Autopia. In 1956 werd Junior Autopia geopend in Fantasyland, hierna in 1957 werd het Midget Autopia ook geopend in Fantasyland en later werd dit Fantasyland Autopia/Rescue Rangers Raceway. In 1966 werd Midget Autopia gesloten voor de komst van It’s a Small World. De attractie werd gedoneerd aan de stad Marceline in Missouri (USA), waar het kwam te staan in Walt Disney Municipal Park. Na elf jaar sloot het daar, omdat er niet meer aan onderdelen voor de auto’s gekomen kon worden. Een van de auto’s is nog te zien in het Walt Disney Hometown Museum. In 1999 werden Autopia in Fantasyland en Tomorrowland gesloten.
Voorheen waren de auto’s uitgerust met een benzinemotor, maar Autopia kreeg sinds 2015 een voor een meer hybridemotoren. Deze zijn de helft milieuvriendelijker, stiller en vallen minder snel uit. Er is gekozen voor hybride en niet elektrisch, omdat het “grasmaaier geluid” bij de attractie hoort. Bij het station schakelt de auto wel volledige over op de elektrische motor om Cast Members en wachtende gasten zo min mogelijk CO2 te laten inademen.

Foto via Forgotten Fiberglass
Fun facts: De eerste “Mark I” auto’s hadden werkende koplampen, maar omdat deze zoveel onderhoud nodig hadden zijn deze vanaf “Mark II” vervangen door dummy’s. Ook in Disneyland Paris zitten er dummy koplampen in de auto’s. Daarnaast zaten er in de “Mark I” auto’s twee pedalen, een voor lange en een voor korte benen, en er moest geremd worden met een knop. Verder was er één auto, Walt’s Show Car, welke metallic lak en rood met crème interieur had.
In het begin (rond 1955) waren er twee “politie auto’s” waarmee Cast Members door het parcours reden om bezoekers in de gaten te houden en om kleine kinderen een rit te geven, maar dit was geen succes en werd al snel geschrapt. Daarna was er een idee om kleine kinderen in een bus te vervoeren over het parcours, maar dat idee kwam niet verder dan het Imagineering kantoor.
Bij de opening van Disneyland Resort was Autopia dé attractie van het park. Er stonden enorme rijen dat Autopia, maar er gebeurde ook veel ongelukken omdat ze snel waren en geen rails hadden die hen geleidde. Al snel kreeg Fantasyland een Junior Autopia speciaal voor kinderen. Ook dat kon de capaciteit niet dragen en een derde, Midget Autopia die niet door Walt of zijn team gemaakt was, maar direct van een fabrikant werd afgenomen. Deze versie was voor nog kleinere kinderen en zo had ieder een Autopia die geschikt was voor hen.

Foto van Pixiedust
De wachtrijen voor deze attractie zijn helaas wel erg lang, omdat deze een lage capaciteit heeft en voor bijna alle leeftijden geschikt is. Ga daarom vroeg of juist laat naar deze attractie om de lange tijden te mijden. Je kunt ze natuurlijk ook helemaal mijden door nu heel Autopia vanuit je stoel te bekijken.