De komende weken zal er een nieuwe categorie te vinden zijn op donderdag. We hebben het boek over 20 jaar Disneyland Paris inmiddels jaar voor jaar behandeld en nu zijn we toe aan nieuwe informatie. Het Disneyland Paris de A à Z boek zal nu op donderdag nieuwe inspiratie brengen, te beginnen met de A van attracties.
De magie achter de Disneyland Paris attracties is dat je erin gelooft, even in een wereld die je bezoekt. “Omdat hier JIJ de held of heldin bent!” Dit is wat Walt Disney zei toen Disneyland in California opende in 1955. Hij ontwierp specifiek de Sneeuwwitje attractie om bezoekers het sprookje in het echt te laten beleven, door de ogen van Sneeuwwitje zelf. De Imagineers hebben kosten nog moeite gespaard om jouw de held van het sprookje te maken.
De magie is groter dan je zou verwachten, denk aan de aankleding van Main Street USA, het interieur van de Tower of Terror, de fysieke effecten in Armageddon, de OmniMovers in Phantom Manor die jou alleen laten zien wat je mag zien, Pepper’s Ghost illusie in Pinocchio en 4K 3D projecties in Ratatouille en Star Tours. De kennis van filmanimaties samen met Audio-Animatronics geven je het gevoel van echtheid. Deze hightech figuren, ontworpen door Imagineers in 1940, zijn levensecht op de manier hoe ze gezichtsuitdrukkingen maken, praten en bewegen. Wanneer je kijkt naar Jack Sparrow, Bruce of It’s a Small World, alle figuren hebben een essentiële rol in de dromen-machine van Disneyland Paris.
Het concept achter een attractie is niet iets nieuws. Eind 13e eeuw tekende Count Robert II van Artois een inspiratie op de Sicilische tuinen voor zijn park in Hesdin. Naast een aangelegd meer had hij diverse decoratieve attributen geïnstalleerd, zoals een prieel, glazen kapel, galerij en doolhof. Deze traditie werd vereeuwigd in de tuinen van Versailles, in het bijzonder de Tivoli tuinen in Parijs, maar het was pas in 1914 dat de eerste achtbaan gebouwd werd. Walt’s aandacht werd getrokken door de Tivoli tuinen in Kopenhagen toen hij in Europa was met zijn vrouw Lilian, midden in het ontwerpproces van Disneyland in Californië. Vanaf dit punt neemt hij deze gedachten nog veel verder mee.
Roger Gould, Creative Director Theme Parks Pixar, legt uit wat de “Disney Difference” inhoud: “Wat we proberen te doen is om enorme landen te maken waarin bezoekers helemaal opgaan in de wereld van de film. Onze wildste dromen kunnen uitkomen, een beetje zoals de held van Cinemagique die in het scherm duikt.” Dit is de kunst die de Imagineers in de vingers hebben. Het spelen met en verbeteren van hun talenten en het samenbrengen van technologische innovaties is wat deze belevingen zo uniek maken. Je kunt in Disneyland Paris terug in de tijd gaan op Main Street USA, naar een galaxy far-awys gaan in Star Tours of naar de vierde dimensie gebracht worden in de Tower of Terror en dat alles binnen één resort.
Disneyland Paris heeft 59 verschillende attracties verdeeld over twee parken. Het is een uniek aanbod van attracties, denk aan de traditionele draaimolen zoals Lancelot’s Carousel en Cars Race Rally, attracties waar je doorheen kan lopen/rijden zoals Alice’s Curious Labyrinth en Studio Tram Tour, dark rides zoals Peter Pan’s Flight, bootattracties zoals It’s a Small World en Pirates of the Caribbean, achtbanen zoals Space Mountain en Rock ‘n’ Rollercoaster, shows zoals Mickey and the Magician en simulators zoals Star Tours. Al deze favorieten zijn speciaal voor de 25e verjaardag van Disneyland Paris compleet gerenoveerd. Naast attracties voor alle leeftijden is er ook nog altijd het ontmoeten van de figuren en de herinneringen met vrienden en familie die je maakt.
Sinds de opening van Disneyland Paris op 12 april 1992 blijft het steeds opzoek naar nog betere attracties. Tussen 1993 en 1995 werden er maar liefst elf nieuwe attracties geopend, zoals Le Passage Enchante d’Aladdin, Le Pays des Contes de Fees, Casey Jr en Les Mysteres du Nautilus. Op dit ambitieuze programma stond ook de introductie van intense attracties voor Disneyland Park zoals Indiana Jones en Space Mountain. In 2002 kwam de grootste uitbreiding van Disneyland Paris door de komst van Walt Disney Studios Park. Dit werd in 2007 uitgebreid met Toon Studio, in 2008 met Hollywood Boulevard en Tower of Terror en in 2014 met Place de Remy en Ratatouille the Adventure. Natuurlijk weten we allemaal dat er nog een grote uitbreiding op de planning staat vanaf 2019 door de komst van Marvel Land, Star Wars Land en Frozen Land.
Walt Disney zei het volgende over zijn Disneyland: “Mijn park zal nooit af zijn. Het is iets waar je altijd aan kunt verbeteren en toevoegen. Bij een film is dat anders. Zodra ik die inpak en bij Technicolor neerleg om geproduceerd te worden ben ik er tevreden mee.” Naast nieuwe attracties worden attracties in Disneyland Paris ook verbeterd met nieuwe verhaallijnen en technologieën. Denk bijvoorbeeld aan Space Mountain welke opende in 1995 als Space Mountain – From Earth to the Moon en later Space Mountain – Mission 2 werd en nu zelfs Hyperspace Mountain is. Sommige veranderingen blijken niet altijd goed te werken, zoals Indiana Jones die tussen 2000 en 2004 achteruit reed en hierna weer terug naar de oorspronkelijke versie ging. Verder worden attracties niet altijd nieuw gebouwd, maar ook verbouwd. Discoveryland Theater was ooit Cinemagique Theater waarnaar het plaatsmaakte voor Captain EO tussen 1992 en 1998 en daarna nogmaals tussen 2010 en 2015. In de tussentijd was dit ook de plek voor Honey, I Shrunk the Audience. Verder maakte Le Visionarium – From Time to Time plaats voor Buzz Lightyear Laser Blast, terwijl deze attractie oorspronkelijk gepland was als nieuwe attractie voor Walt Disney Studios. Daarnaast werd de post-show van It’s a Small World, World Chorus, vervangen door Princess Pavilion. Maar ook het nieuwere Walt Disney Studios verbouwde attracties. Denk aan de Television Production Tour en Disney Channel’s Zapping Zone die werden vervangen door Stitch Live! en Disney Jr. Live on Stage!.
Iedereen heeft zijn eigen herinneringen aan Disney attracties en belevingen en dit is omdat elke beleving uniek is. Walt Disney zei ooit: “Ik wil de bezoekers niet de wereld laten zien waarin ze al leven terwijl ze in het park zijn. Ik wil dat ze zich in een andere wereld voelen.”
Walt Disney zei: “Elke keer als ik in een attractie stap ben ik aan het denken wat ik eraan kan verbeteren.” Disneyland Paris werd grondig onder handen genomen voor de 25e verjaardag. Dat was niet alleen om de attracties en belevingen op te knappen, maar ook om ze te verbeteren en je nog meer te kunnen verbazen. Negen attracties zijn voor de 25e verjaardag volledig opgeknapt en verbeterd waar nodig. Denk aan Hyperspace Mountain met een nieuw thema, It’s a Small World met nieuwe poppen, Big Thunder Mountain met een nieuwe scene, La Cabane des Robinson met nieuwe effecten, Peter Pan’s Flight met nieuwe effecten, Pirates of the Caribbean met nieuwe effecten en Jack Sparrow en Star Tours met nieuwe avonturen. David Wilson, Vice President Projects Euro Disneyland Imagineering, zegt het volgende over het vernieuwen van attracties: “We zijn continu bezig om onze favoriete attracties te vernieuwen door de woorden die Walt Disney zelf gebruikte: Disneyland is nooit af.”
Het idee achter de attractieposters gaat terug naar de tijd van Walt Disney zelf. Toen Disneyland net open was in Californië moest er voor elke attractie een apart kaartje gekocht worden. De prijs hing af van hoe spectaculair de attractie was. Het idee achter de posters was om een eerste indruk van alle attractie te geven voordat bezoekers er kaartjes voor kochten. Tot op de dag van vandaag worden er voor elke attractie posters gemaakt, ondanks dat er niet meer per attractie betaald hoeft te worden. Het blijft een kwaliteit en traditie die bij de Disney parken hoort.
Wat vind jij de beste attractie en wat is de beste upgrade/nieuwkomer volgens jou?
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
mailchimp_landing_site | 1 month | The cookie is set by MailChimp to record which page the user first visited. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_56307796_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
tk_ai | 5 years | JetPack sets this cookie to store a randomly-generated anonymous ID which is used only within the admin area and for general analytics tracking. |
tk_lr | 1 year | The tk_lr is a referral cookie set by the JetPack plugin on sites using WooCommerce, which analyzes referrer behaviour for Jetpack. |
tk_or | 5 years | The tk_or is a referral cookie set by the JetPack plugin on sites using WooCommerce, which analyzes referrer behaviour for Jetpack. |
tk_qs | 30 minutes | JetPack sets this cookie to store a randomly-generated anonymous ID which is used only within the admin area and for general analytics tracking. |
tk_r3d | 3 days | JetPack installs this cookie to collect internal metrics for user activity and in turn improve user experience. |
tk_tc | session | JetPack sets this cookie to record details on how user's use the website. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
_ir | session | This is a Pinterest cookie that collects information on visitor behaviour on multiple websites. This information is used on the website, in order to optimize the relevance of advertisement. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
CookieLawInfoConsent | 1 year | No description |
cookies.js | session | No description available. |
woocommerce_recently_viewed | session | Description unavailable. |
wpcom_highlander_3pc_check | session | No description |