
Nieuw artikel: kleurboek met Oceaan thema
16 mei 2018
Disneyland Paris InsidEars event
19 mei 2018Ik zie het als unique selling point van Disneyland Paris, het vele en vooral goede entertainment dat dagelijks in beide parken te zien is. De afgelopen 26 jaar zijn er al veel soorten voorbij gekomen.
Walt Disney zei zelf altijd: “Disneyland is een show”. De Disney parken zijn een van de weinige bestemmingen waar je in één dag Afrikaanse TamTam spelers ziet, een parade met popmuziek, een breakdance show met Stitch en een prachtige symfonie hoort tijdens de vuurwerkshow. Elke keer wanneer je een land betreed, zoals de boog in Adventureland of Studio 1, staat er nieuw entertainment te wachten voor je. Kat de Blois, Creative Director, zegt hier het volgende over: “Uiteenlopende shows zijn erg belangrijk, omdat deze onze locaties tot leven brengen. Ze brengen de straten tot leven. Niets kan mensen vervangen. Het zijn de harten, emoties en het extra ding dat je nodig hebt naast de meest gave attracties.”
Er werken altijd acht muzikale groepen in Disneyland Paris voor shows in beide parken en daarmee heeft Disneyland Paris het grootste ensemble van Frankrijk. Zo is er een Dixieland Band voor de Main Street gazebo, Fanfare du Chateau, Hillbilly Trio, muzikanten die aansluiten bij het Adventureland thema en jazz muzikanten in Studio 1. Elke uitvoering is een ontmoeting, een ontdekking en een uitwisseling met bezoekers. Vasile Sirli, Music Director, zegt het volgende hierover: “Ik beschouw ons als gezegend om zulke live muzikanten te hebben in de parken. Dankzij hen heeft een grote groep van onze bezoekers toegang tot zeer goede muzikanten die uiteenlopende stijlen spelen. Ze kunnen live entertainment ervaren. En wie weet, misschien moedigen we sommigen aan om ook muziek te gaan maken.”
Wat straatuitvoeringen betreft, zijn de parken een grote bron van inspiratie voor de Show Directors, zoals de Green Army Men, Cine Follies en Disney Character Express. Daarnaast leveren parades ook een goede combinatie tussen unieke visuele aspecten, muziek en state-of-the-art technologieën en special effects en kostuums en geografieën. Denk aan Disney Fantillusion en Disney’s Once Upon a Dream Parade. Maar vergeet ook de special events in de parken niet, zoals Halloween en de Halloween party. Emmanuel Lenormand, Show Director, zegt het volgende hierover: “Ik geniet er echt van om al mijn middelen die ik tot mijn beschikking heb in te zetten in de parken. Projecties, vuurwerk en 60 artiesten. Dat is groots!”
Naast de shows en parades die buiten plaatsvinden kun je ook genieten van shows die in de theaters opgevoerd worden zoals Mickey and the Magician en diverse shows in Chaparral Theater en Videopolis. Ook hier is het de bedoeling dat bezoekers meegenomen worden naar een andere wereld. Christophe Leclercq, Show Director, zegt het volgende hierover: “In december 1992, net na de opening van het resort, ik was de gelukkige die aan de Beauty and the Beast show mocht werken in Videopolis. Daar ontdekte ik wat een musical eigenlijk is. Ik danste in deze show voor vijf jaar en in totaal deden ongeveer 250 dansers mee aan deze show als je ze allemaal telt. Ik koester deze herinneringen. Er was een groot podium, mooie decors en een goed verhaal. Gaston en Belle zongen live. En alle kostuums ware mooi met felle kleuren en het decor veranderde steeds, op en neer van boven naar onder. Het was echt super!”
Als het op entertainment aankomt kan de Disney Touch omschreven worden als kwaliteit van samenwerkingen. Neem bijvoorbeeld Moteurs… Action! Stuntshow Spectacular presents Flash McQueen welke geregisseerd werd door Katy Harris. Zij zei het volgende hierover: “We hebben een show gemaakt in samenwerking met Pixar Animation Studios voor de interactie met Flash op het ‘podium’ en Mater op het scherm. Ik had nooit gedacht dat ik een show met een auto moest regisseren.”
Vasile Sirli zegt dit er nog over: “Bij elke show die we gemaakt hebben, hebben we de Europese elementen van dit resort samengebracht met de Amerikaanse identiteit van de parken. Disney gaf ons Carte Blanche en we voelden ons altijd vrij om te verzinnen, een vrije interpretatie van de sprookjes uit onze jeugd. We hebben zeer gewaagde dingen gedaan en deden dingen die nog in geen van de Disney parken gedaan werden. Bijvoorbeeld Mickey’s Magic Book, we namen contact op met Petrika Lonesco, een bekende regisseur in de theater en opera wereld. Hij regisseerde Rudolf Noureiev in 1986 in een magische ‘Notenkraker’ en Placido Domingo in 1990 in Bastille opera ‘Otello’. Met zijn handelsmerk, zijn ironie, kwam hij op het idee om de sprookjes op een andere manier te laten zien. Het was grappig en erg Europees. Ik ben blij om te zien dat de artistieke keuzes die we twintig jaar geleden gemaakt hebben nog steeds van deze tijd zijn.”
Met de Disney parken, Disney hotels en Disney Village is Disneyland Paris een hele wereld van entertainment. Vijf keer per dag en zeven dag per week, een groep die niet stopt en er is altijd een nieuw idee outside the box. Zeker tijdens de 20e verjaardag van het resort verteld Katy Harris: “De uitdaging van deze verjaardag en voor de jaren die nog moeten komen is om de evolutie in technologie te verwerken in onze shows terwijl we de essentie van het verhaal moeten bewaken: het verhaal, de magie en de emoties. Onze uitdaging in de toekomst is om elke keer nieuwe manieren te vinden van klassieke verhalen.”
Welke show van de afgelopen 25 jaar vind jij nog altijd de beste?