Niet alleen de gebeurtenissen in Disneyland Paris zijn benoemenswaardig, maar ook de reclame-uitingen die gebruikt hebben. Velen van ons herinneren zich nog wel een campagne van een seizoen waar we graag bij wilden zijn of zelfs waren.
Communicatie heeft hele doelen en middelen en Disneyland Paris is een meester is het maken hiervan. Stephanie Cocquet, director communications, zei het volgende over de manier waarop Disneyland Paris dit doet: “Zowel een grote toeristentrekker als nieuwe stad, we waren bijna een nieuwe streek. Vergeet niet dat Disneyland Paris niet alleen ruim 14.700 Cast Members aantrekt, maar ook bezoekers en economische- en sociale partners welke ook verbonden zijn aan Val d’Europe. Daardoor zijn onze uitingen erg uiteenlopend.”
Het communicatieteam van Disneyland Paris is net zo divers als alle culturen in Europa. Met al deze culturen heeft het park ook een eigen identiteit gekregen. Joe Schott, toenmalig COO, zei het volgende over de Europese invloeden: “We hadden een formule die werkte in Amerika en we namen zo goed als dezelfde formule mee naar Japan. En ook daar werkte het super goed, dus we brachten dezelfde formule ook naar Parijs. Door ervaring leerden we, samen met onze Cast Members, dat we ons hier meer moesten aanpassen. Dat was een unieke uitdaging ten opzichte van de andere Disney parken.”
Het lukte Disneyland Paris om zich te mengen in de Europese culturen en dat werd ook doorgevoerd in het management van het bedrijf, welke nu een voorbeeld voor velen is. Francois Banon, Vice President Communications, zei het volgende over hun manier van managen: “Disneyland Paris heeft te maken met culturen. Het is een rijk universum en dat is ook een Europese inspiratie. Deze Europese inspiratie zie je terug in kunstenaars zoals grote modemerken, patissiers zoals Christophe Michalak en fotograven zoals Martin Parr. Door naar deze inspiratiebronnen te kijken vind je ook historische elementen uit Europa terug.”
Het communicatieteam van Disneyland Paris houdt zich bezig met alle soorten media. Federico Gonzales, Senior Vice President of Marketing & Sales, zegt het volgende hierover: “Persberichten, posters, specifieke publiciteit, televisie, directe marketing: het is een 360-graden aanpak die we hebben ontwikkeld.”
Verschillende marketingcampagnes worden tot op de dag van vandaag nog bij vele bezoekers herinnerd, zoals de opening van Space Mountain – de la Terre a la Lune in 1995, de 15e verjaardag van het resort in 2011.
Naast de “ouderwetse” aanpak van marketing begint ook de online marketing een steeds grotere rol te spelen. Niet alleen bij potentiële bezoekers, maar ook bij fans. Stephanie Cocquet zegt het volgende hierover: “We wilden al een hele tijd een band opbouwen met onze fans, maar toentertijd was dat moeilijk. De komst van internet en social media bracht ons nieuwe manier om in contact met hen te komen, op een persoonlijkere manier.”
Disneyland Paris maakt veelvuldig gebruik van de digitale middelen. Dit heeft een manier gecreëerd waarmee ze een uniek gesprek kunnen beginnen met fans en tevens ook door de ambassadeurs. Regis Alart en Osvaldo del Mistero, Disneyland Paris ambassadeurs in 2011 en 2012, zei het volgende: “De Facebookpagina van de Disneyland Paris ambassadeurs was de eerste in de wereld. Andere ambassadeurs van de andere Disney parken waren direct geïnteresseerd in deze manier van communiceren over wat je allemaal doet in het resort en het sturen van persoonlijke berichten naar bezoekers en fans.”
De band met de fans wordt alleen maar groter door de vele meetings en uitwisselingen met fans. Het maakt niet uit of je fan bent of het resort voor de eerste keer bezoekt, er is altijd een manier om persoonlijk contact te zoeken met het resort.
Bij mij zijn vooral de reclames van Mickey’s Magical Party en New Generation Festival bijgebleven. Misschien ook mede, omdat dat mijn favoriete seizoenen in het park waren. Welke reclames zijn jou bijgebleven?
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
mailchimp_landing_site | 1 month | The cookie is set by MailChimp to record which page the user first visited. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_56307796_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
tk_ai | 5 years | JetPack sets this cookie to store a randomly-generated anonymous ID which is used only within the admin area and for general analytics tracking. |
tk_lr | 1 year | The tk_lr is a referral cookie set by the JetPack plugin on sites using WooCommerce, which analyzes referrer behaviour for Jetpack. |
tk_or | 5 years | The tk_or is a referral cookie set by the JetPack plugin on sites using WooCommerce, which analyzes referrer behaviour for Jetpack. |
tk_qs | 30 minutes | JetPack sets this cookie to store a randomly-generated anonymous ID which is used only within the admin area and for general analytics tracking. |
tk_r3d | 3 days | JetPack installs this cookie to collect internal metrics for user activity and in turn improve user experience. |
tk_tc | session | JetPack sets this cookie to record details on how user's use the website. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
_ir | session | This is a Pinterest cookie that collects information on visitor behaviour on multiple websites. This information is used on the website, in order to optimize the relevance of advertisement. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
CookieLawInfoConsent | 1 year | No description |
cookies.js | session | No description available. |
woocommerce_recently_viewed | session | Description unavailable. |
wpcom_highlander_3pc_check | session | No description |