Nieuw artikel: Disney strijkkralen-pakket
2 mei 2018
Samenvatting van de week
6 mei 2018Niet alleen de gebeurtenissen in Disneyland Paris zijn benoemenswaardig, maar ook de reclame-uitingen die gebruikt hebben. Velen van ons herinneren zich nog wel een campagne van een seizoen waar we graag bij wilden zijn of zelfs waren.
Communicatie heeft hele doelen en middelen en Disneyland Paris is een meester is het maken hiervan. Stephanie Cocquet, director communications, zei het volgende over de manier waarop Disneyland Paris dit doet: “Zowel een grote toeristentrekker als nieuwe stad, we waren bijna een nieuwe streek. Vergeet niet dat Disneyland Paris niet alleen ruim 14.700 Cast Members aantrekt, maar ook bezoekers en economische- en sociale partners welke ook verbonden zijn aan Val d’Europe. Daardoor zijn onze uitingen erg uiteenlopend.”
Het communicatieteam van Disneyland Paris is net zo divers als alle culturen in Europa. Met al deze culturen heeft het park ook een eigen identiteit gekregen. Joe Schott, toenmalig COO, zei het volgende over de Europese invloeden: “We hadden een formule die werkte in Amerika en we namen zo goed als dezelfde formule mee naar Japan. En ook daar werkte het super goed, dus we brachten dezelfde formule ook naar Parijs. Door ervaring leerden we, samen met onze Cast Members, dat we ons hier meer moesten aanpassen. Dat was een unieke uitdaging ten opzichte van de andere Disney parken.”
Het lukte Disneyland Paris om zich te mengen in de Europese culturen en dat werd ook doorgevoerd in het management van het bedrijf, welke nu een voorbeeld voor velen is. Francois Banon, Vice President Communications, zei het volgende over hun manier van managen: “Disneyland Paris heeft te maken met culturen. Het is een rijk universum en dat is ook een Europese inspiratie. Deze Europese inspiratie zie je terug in kunstenaars zoals grote modemerken, patissiers zoals Christophe Michalak en fotograven zoals Martin Parr. Door naar deze inspiratiebronnen te kijken vind je ook historische elementen uit Europa terug.”
Het communicatieteam van Disneyland Paris houdt zich bezig met alle soorten media. Federico Gonzales, Senior Vice President of Marketing & Sales, zegt het volgende hierover: “Persberichten, posters, specifieke publiciteit, televisie, directe marketing: het is een 360-graden aanpak die we hebben ontwikkeld.”
Verschillende marketingcampagnes worden tot op de dag van vandaag nog bij vele bezoekers herinnerd, zoals de opening van Space Mountain – de la Terre a la Lune in 1995, de 15e verjaardag van het resort in 2011.
Naast de “ouderwetse” aanpak van marketing begint ook de online marketing een steeds grotere rol te spelen. Niet alleen bij potentiële bezoekers, maar ook bij fans. Stephanie Cocquet zegt het volgende hierover: “We wilden al een hele tijd een band opbouwen met onze fans, maar toentertijd was dat moeilijk. De komst van internet en social media bracht ons nieuwe manier om in contact met hen te komen, op een persoonlijkere manier.”
Disneyland Paris maakt veelvuldig gebruik van de digitale middelen. Dit heeft een manier gecreëerd waarmee ze een uniek gesprek kunnen beginnen met fans en tevens ook door de ambassadeurs. Regis Alart en Osvaldo del Mistero, Disneyland Paris ambassadeurs in 2011 en 2012, zei het volgende: “De Facebookpagina van de Disneyland Paris ambassadeurs was de eerste in de wereld. Andere ambassadeurs van de andere Disney parken waren direct geïnteresseerd in deze manier van communiceren over wat je allemaal doet in het resort en het sturen van persoonlijke berichten naar bezoekers en fans.”
De band met de fans wordt alleen maar groter door de vele meetings en uitwisselingen met fans. Het maakt niet uit of je fan bent of het resort voor de eerste keer bezoekt, er is altijd een manier om persoonlijk contact te zoeken met het resort.
Bij mij zijn vooral de reclames van Mickey’s Magical Party en New Generation Festival bijgebleven. Misschien ook mede, omdat dat mijn favoriete seizoenen in het park waren. Welke reclames zijn jou bijgebleven?