Op 17 juli 2005 was het feest in alle Disney parken over de wereld. De allereerste Disneyland, Disneyland Resort in Anaheim, bestond 50 jaar. De 50e verjaardag van Disneyland Park was zo’n groot evenement dat het in alle andere parken niet vergeten kon worden.
Disneyland Paris kwam zelf ook met nieuwe dingen waaronder een attractie-update, die door veel mensen erg geliefd was, Space Mountain: Mission 2. Op 15 janurari werd het Last Chance evenement gehouden, waar bezoekers en Cast Members hun laatste trip naar de maan konden maken en deze werd bijgewoond door Disney Imagineers. Drie maanden later opende Space Mountain weer. Op 9 april werd de opening van Mission 2 uitbundig gevierd met niemand minder dan Tiesto. Niet alleen de reis is aangepast, ook vonden er technische updates plaats. Zo werd de lancering langer om de snelheid op te voeren en werd er nieuwe apparatuur gehangen voor de projecties.
Verder kwam er een nieuwe avondshow, Wishes. Wishes was een symbolische connectie tussen alle Disney parken. Dit was de eerste show in Disneyland Paris die vuurwerk, lasers en projecties combineerde. De show inspireerde Walt Disney World en Tokyo Disney voor een nieuwe show. Daarnaast kwam het themalied, Remember… Dreams Come True, van de 50e verjaardag van Anaheim voor in de Wishes.
Show Director, Christophe Leclercq zei het volgende over Wishes: “Wishes is geen traditionele vuurwerkshow welke we in het verleden hebben gemaakt. Het is een unieke combinatie tussen drie technologieën: projecties, lasers en vuurwerk. De show is gebaseerd op dromen en wensen welke diep in ons hart liggen. Dat is ook de reden waarom we kozen voor Pinocchio en de Blue Fairy MC maakte, samen met Jiminy Cricket als Pinocchio’s geweten en ook dat van ons op een bepaalde manier. Het was alsof ik een ballet van lichten moest maken in de lucht. Vanaf het begin werd duidelijk dat Wishes mensen emotioneel raakt. En ik geef toe, elke keer word ik weer meegenomen in de magie, net als een kind.”
Verder werd er ook een nieuw seizoen gemaakt, Kids Carnival, welke in februari plaatsvond. Vasile Sirli maakte een liedje, La Di Da Carnival, gezongen door Tommy Anthony welke de maand februari wat moest opwarmen. Niet uitgesloten is dat het seizoen ook te maken had met Carnaval welke in Nederland en België gevierd wordt.
Niet allen Kids Carnival was nieuw, ook Kerstmis werd grootser gevierd dan ooit. Main Street USA werd verlicht door nieuwe lantaarnpalen en het kasteel werd voor lampjes gehangen voor Enchanted Fairytale Illuminations.
Naast de Wishes avondshow, werd nog een show doorgegeven aan Walt Disney World, Moteurs… Action Stunt Show Spectacular. Op 5 mei 2005 werd deze daar geopend. Inmiddels is deze show daar al verdwenen.
Daarnaast werd de premiere van een nieuwe film groots gevierd: Chicken Little. Studio 1 in Walt Disney Studios kreeg een grote poster van de film en er werd een fotolocatie gebouwd.
Niet alleen Disneyland Park was jarig, maar ook 100 jaar Buffalo Bill in Frankrijk werd gevierd. In Disney Village werd een tentoonstelling opgezet die het achtergrondverhaal van Buffalo Bill en de show liet zien met foto’s, filmmateriaal en show-posters uit verschillende jaren.
Verder kwam er een uitbreiding van Disney Village. Panoramagique opende op 9 april. De grootste ballon ter wereld neemt je mee naar 100 meter hoogte.
Over grootste dingen gesproken, ook het grootste bioscoopscherm van Frankrijk kwam terecht in Disney Village. De Gaumont Cinema kreeg een nieuwe IMAX zaal.
Ook voor Euro Disney SCA was het een goed jaar. Het investeringsbudget was bij elkaar gesprokkeld en het was tijd voor actie, volgens toemalig CEO Karl Holz. Karl Holz werd op 19 mei CEO van Euro Disney SCA. Het resort moest groeien en veranderen. Dat was ook wel te merken aan de nieuwe attracties die rond 2005 veranderde en opende. Op 11 januari 2005 werden de plannen gepresenteerd die mogelijk werden gemaakt door een financiele hervorming van de voorganger van Karl, Andre Lacroix. Buzz Lightyear Laser Blast werd aangekondigd voor Disneyland Park en Toon Studio met Crush’s Coaster en Cars Race Rally en Tower of Terror voor Walt Disney Studios.
Ook in 2005 breid Val d’Europe uit. In December opende een nieuw hotel, in de regio van Golf Disneyland, Hotel Radisson Blu.
Daarnaast werd Téléthon gehouden in Val d’Europe. Disneyland Paris werkte voor de 11e keer mee aan dit evenement welke Fransen met een spierziekte of zeldzame aandoeningen support. Samen met de VoluntEARS kwam dit evenement richting Disneyland Paris.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
mailchimp_landing_site | 1 month | The cookie is set by MailChimp to record which page the user first visited. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_56307796_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
tk_ai | 5 years | JetPack sets this cookie to store a randomly-generated anonymous ID which is used only within the admin area and for general analytics tracking. |
tk_lr | 1 year | The tk_lr is a referral cookie set by the JetPack plugin on sites using WooCommerce, which analyzes referrer behaviour for Jetpack. |
tk_or | 5 years | The tk_or is a referral cookie set by the JetPack plugin on sites using WooCommerce, which analyzes referrer behaviour for Jetpack. |
tk_qs | 30 minutes | JetPack sets this cookie to store a randomly-generated anonymous ID which is used only within the admin area and for general analytics tracking. |
tk_r3d | 3 days | JetPack installs this cookie to collect internal metrics for user activity and in turn improve user experience. |
tk_tc | session | JetPack sets this cookie to record details on how user's use the website. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
_ir | session | This is a Pinterest cookie that collects information on visitor behaviour on multiple websites. This information is used on the website, in order to optimize the relevance of advertisement. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
CookieLawInfoConsent | 1 year | No description |
cookies.js | session | No description available. |
woocommerce_recently_viewed | session | Description unavailable. |
wpcom_highlander_3pc_check | session | No description |