Afgelopen donderdag kwamen de cijfers van het eerste half jaar van 2017 naar buiten en gister werden deze gecorrigeerd. Vandaag bespreken we de bijzondere punten en wat het afgelopen half jaar gebracht heeft voor Disneyland Paris.
– De omzet van het resort is met 2% gestegen naar €613 miljoen ten opzichte van de zelfde periode vorig jaar. Dit was onder andere te merken aan hogere bezoekersaantallen dat te verklaren is door de 4-daagse sluiting in november 2015.
– De uitgaven/kosten zijn gedaald met 1% naar €756 miljoen. Deze daling is te verklaren door een €38 miljoen afschrijving in 2015, maar daarentegen zijn er meer kosten gemaakt om de hogere bezoekersaantallen te kunnen bedienen.
– Het nettoverlies is ook gedaald, met €18 miljoen naar €166 miljoen.
– Vanaf 25 maart is de 25e verjaardag van start gegaan.
– Het resort heeft in het eerste half jaar van 2017 een omzet gedraaid van €613 miljoen en daarnaast €10 miljoen verkregen uit onroerend goed. In 2016 was dit €600 miljoen uit het resort en €4 miljoen uit onroerend goed. Het resort heeft dus €1,3 miljoen meer omzet opgeleverd en het onroerend goed €6 miljoen.
– De kosten waren in het eerste half jaar van 2017 €756 miljoen, welke in 2016 €764 miljoen waren. Dat is een daling van €8 miljoen.
– Als alle opbrengsten en kosten van elkaar afgetrokken zijn is het netto verlies in 2017 €166 miljoen welke in 2016 €184 miljoen was. Dat is een daling van 18 miljoen.
– In de eerste helft van 2017 hadden de parken samen 6,7 miljoen bezoekers welke in 2016 6,4 miljoen was. Dat is een stijging van 300.000 bezoekers.
– Het gemiddelde dat een bezoeker per persoon uitgaf is gedaald. In 2017 is dit €51 en in 2016 was dit €53.
– De hotels daarentegen zaten wel voller, dat percentage is gestegen naar 81% vanuit 78% in 2016.
– De prijs die bezoekers betaalde voor een hotelkamer is precies gelijk gebleven, namelijk €214.
“Dit semester hebben we een hogere omzet gedraaid met hogere bezoekersaantallen, hoewel de omstandigheden onstabiel blijven. The Walt Disney Company heeft sinds kort bevestigd dat zij meer betrokken willen zijn bij Disneyland Paris en Frankrijk en kondigt aan het herkapitalisatie-programma te ondersteunen met €1,5 miljard. Samen met de raad verwelkomde we dit positieve voorstel dat ons helpt om de continue investeringen te bekostigen, onze strategie verder te versterken en het resort te verbeteren.
Disneyland Park ziet er beter uit dan ooit tijdens de viering van onze 25e verjaardag, inclusief zes volledig gerenoveerde attracties en het herstellen van iconische delen in het park. We kijken er naar uit om nieuwe producten en entertainment te delen met onze gasten, Cast Members en partners tijdens onze viering van onze verjaardag.”
De cijfers die nu naar buiten gekomen zijn geven een licht beeld van wat er aan zit te komen. In de zomermaanden is het drukken en zullen de cijfers een beter beeld geven van hoe het resort er nu voor staat.
Daarnaast geven de cijfers een licht vertekend beeld, omdat de paas-/voorjaarsvakantie in 2016 wel in deze periode viel en dit jaar niet.
– De twee parken samen zorgden in het eerste half jaar van 2017 voor €345 miljoen omzet welke in 2016 €340 miljoen was. Dat is een stijging van €5 miljoen/1%.
– De hotels en Disney Village zorgden samen in 2017 voor €249 miljoen omzet en in 2016 was dit €239 miljoen. Dat is een stijging van €10 miljoen/4%.
– Omzet uit andere bronnen is in 2017 €19, maar was in 2016 €21 miljoen. Dat is een daling van €2 miljoen/10%.
De hogere omzet uit de parken is mede te danken aan de hogere bezoekersaantallen, welke weer te verklaren zijn door de 4-daagse sluiting in november 2015 na de aanslagen in Parijs. De omzet en bezoekersaantallen hebben niet hetzelfde steigingspercentage, omdat bezoekers minder per persoon zijn gaan uitgeven. Er kwamen meer bezoekers uit Frankrijk en Verenigd Koninkrijk, maar minder bezoekers uit België. De daling in uitgaven was vooral te zien in lagere entreeprijzen en minder uitgaven aan merchandise.
De stijging in hotelgasten en uitgaven in Disney Village zijn meer gelijk. Er bleven meer bezoekers uit het Verenigd Koninkrijk slapen, maar minder uit Frankrijk en bedrijfsgerelateerde gasten.
De omzet uit onroerend goed steeg onder andere door meer verkoop van grond.
– Kosten die direct verband hebben met de themaparken en Disney Village zijn gedaald van €628 miljoen in 2016 naar €617 miljoen in 2017. Dat is een daling van 11 miljoen/2%.
– Kosten die gemaakt zijn voor marketing zijn nagenoeg gelijk gebleven, €1 miljoen minder in 2017 wat neerkomt op €75 miljoen.
– Andere algemene en administratieve kosten zijn gestegen met €4 miljoen naar €64 miljoen, een stijging van €7%.
De directie kosten zijn onder andere gedaald door minder afschrijvingen, maar nieuwe shows, verbetering van de bezoekerservaring en renovaties zorgden weer voor meer kosten. Daarnaast zijn de personeelskosten gestegen door een verbetering van het pensioenplan en zijn er meer kosten gemaakt voor de beveiliging van het resort.
De stijging in algemene en administratieve kosten komt onder andere door hogere personeelskosten en het doorvoeren van het nieuwe pensioenplan.
In februari 2017 heeft Kingdom 5-KR- 11, Ltd 90% van haar aandelen verkocht voor €2 per aandeel aan The Walt Disney Company. Daarmee kwamen zijn op 85,7% van alle aandelen. Daarnaast heeft The Walt Disney Company aangegeven dat zij de aandelen van Euro Disney SCA willen kopen via EDL Holding Company LLC, Euro Disney Investments S.A.S. en EDL Corporation S.A.S voor €2 per aandeel. Wanneer zij 95% van alle aandelen in handen hebben zullen zij verdwijnen van Euronext in Parijs. Daarnaast heeft The Walt Disney Company toegezegd om €1,5 miljard te willen steken in Disneyland Paris om investeringen door te laten gaan en een gedeelte/alle schulden af te betalen en de liquiditeit te verhogen.
Op 30 maart 2017 is het eerste concept opgesteld voor het plan van The Walt Disney Company voor het opkopen van alle aandelen. Wanneer het plan wordt goedgekeurd door Franse autoriteiten zal dit medegedeeld worden aan alle aandeelhouders en zal het proces gestart worden.
– 320 miljoen mensen bezochten de Disney parken afgelopen 25 jaar
– 56% van alle bezoekers heeft niet de Franse nationaliteit, het grootste gedeelte hiervan is wel Europees.
– Disneyland Paris heeft €68 miljard toegevoegd aan de Franse economie.
– Disneyland Paris heeft voor ruim 56.000 directe en indirecte banen gezorgd. Deze Cast Members samen vervullen 500 verschillende banen en vertegenwoordigen 100 nationaliteiten en 20 talen. Disneyland Paris is een van de meest veelzijdige werkgevers van Frankrijk en Europa.
Ik vind het goed om te zien dat de cijfers van Disneyland Paris positiever en positiever worden. Zeker na de lancering van de 25e verjaardag verwacht ik alleen maar betere cijfers voor het komende half jaar. Mijn complimenten voor de uitvoering daarvan. Daarnaast heb ik gemengde gevoelens bij The Walt Disney Company en het plan om alle aandelen op te kopen. Ik zou graag mijn aandelen behouden vanuit het perspectief dat het een ultieme droom is om een klein stukje Disneyland Paris in handen te hebben. Daarnaast begrijp ik ook dat het beter is voor het resort dat The Walt Disney Company ingrijpt en Euro Disney SCA meer vrijheid wil geven. Gelukkig hoorde we bij de laatste aandeelhoudersvergadering dat de voordelen voor aandeelhouders nog 10 jaar mee verder zullen gaan, daardoor wordt verkopen toch interessanter. Al met al in mijn ogen alleen maar positief nieuws vanuit Parijs.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
mailchimp_landing_site | 1 month | The cookie is set by MailChimp to record which page the user first visited. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_56307796_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
tk_ai | 5 years | JetPack sets this cookie to store a randomly-generated anonymous ID which is used only within the admin area and for general analytics tracking. |
tk_lr | 1 year | The tk_lr is a referral cookie set by the JetPack plugin on sites using WooCommerce, which analyzes referrer behaviour for Jetpack. |
tk_or | 5 years | The tk_or is a referral cookie set by the JetPack plugin on sites using WooCommerce, which analyzes referrer behaviour for Jetpack. |
tk_qs | 30 minutes | JetPack sets this cookie to store a randomly-generated anonymous ID which is used only within the admin area and for general analytics tracking. |
tk_r3d | 3 days | JetPack installs this cookie to collect internal metrics for user activity and in turn improve user experience. |
tk_tc | session | JetPack sets this cookie to record details on how user's use the website. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
_ir | session | This is a Pinterest cookie that collects information on visitor behaviour on multiple websites. This information is used on the website, in order to optimize the relevance of advertisement. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
CookieLawInfoConsent | 1 year | No description |
cookies.js | session | No description available. |
woocommerce_recently_viewed | session | Description unavailable. |
wpcom_highlander_3pc_check | session | No description |
3 Comments
[…] werden ook de cijfers gepubliceerd van het eerste half jaar van 2017. Ik heb gister een uitgebreid blogbericht hierover […]
Als 56% van de bezoekers niet Frans is het niet te begrijpen dat Euro Disney via de e – mail en het paspoort annuleren magazine alleen Franstalig is. En dat voor een international georiënteerd bedrijf.
Dat zijn wel cijfers van alle bezoekers, als je alleen kijkt naar de jaarpashouders dan is wel een groot gedeelte daarvan Frans, maar dat het alleen Franstalig is is niet het enige probleem bij de jaarpassen. De meesten buiten Frankrijk ontvangen geen post en emails, inclusief ik ondanks na meerdere malen navragen.