
Nieuwe artikelen: 2 compacte kleurboeken
14 februari 2017
Samenvatting van de week
19 februari 2017Een van de meest iconische geluiden wanneer je Disneyland Park binnenkomt, het fluitende geluid van Disneyland Railroad. Misschien wel een van de meest onderschatte pareltjes van Disneyland Park.
Disneyland Railroad is een van de attracties die bij de opening, op 12 april 1992, al in het park aanwezig was. Disneyland Railroad was ook weer een idee van Walt Disney Imagineering, die Walt Disney himself als inspiratie hadden. Walt hield van treinen en bouwde in 1950 een miniatuur stoomtrein, hierna is besloten om deze ook terug te brengen in de parken. In 1955 stapte de eerste passagiers aan boord van Disneyland Railroad tijdens de opening van Disneyland Resort in Anaheim. Daarnaast heeft Hong Kong Disneyland ook een Disneyland Railroad door het park lopen. Via Disneyland Railroad kun je bij alle delen, behalve Adventureland, van het park komen, zonder daar voor te hoeven lopen. Het rails van Disneyland Railroad ligt helemaal rond het park heen, waardoor je ook een volledig rondje om het park kunt doen. De totale lengte van het traject is 2180 meter. Ondanks dat het in Disneyland Paris soms niet is wat het lijkt, zijn de treinen toch echte stoomtreinen. In Frontierland kunnen de treinen “bijtanken” om het traject verder af te leggen, uit een watertoren kunnen ze stoom tanken. De treinen rijden met maximaal 27 km/u door het park en hebben 5 wagons. Gemiddeld duurt een heel rondje, Grand Circle Tour, 20 minuten.
Walt Disney’s voorliefde voor treinen begon al vroeg, omdat zijn oom een trein-engineer was. Zijn oom vertelde hem verhalen over de grote treinverbindingen Atchison, Topeka en Santa Fe Railway. Als jonge jongen kreeg Walt een baan op een van de treinen en mocht daar aan boord spullen verkopen. Jaren later kreeg Walt te horen van een arts dat hij beter geen polo meer kon spelen en een rustigere hobby moest zoeken en vanuit daar kwam hij op het idee om modeltreinen te gaan bouwen. In 1949 kocht Walt een stuk grond waar hij zijn eerste modeltrein op wilde laten rijden. In 1950 was het zover dat de miniatuur stoomtrein dan echt passagiers kon vervoeren. De trein was vernoemd naar zijn vrouw, Lilly, en heette Lilly Belle. In 1953 reed te trein te hard door de bocht waardoor de trein ontspoorde en een 5-jarig meisje gewond raakte, hierna is de trein meteen verplaatst naar de opslag. Na het incident wilde Walt met zijn trein een tour maken door de Walt Disney Studios in Burbank waar bezoekers zo een kijkje achter de schermen konden krijgen. Het idee voor de tour werd vervangen door het idee van een pretpark, waarbij de trein natuurlijk een rol moest gaan spelen. In 1953 kocht Walt een groot stuk land in Anaheim en in 1954 begon de bouw van het pretpark en ook de bouw van de stoomtrein. Er werd een sponsorcontract gesloten met Atchison, Topeka and Santa Fe Railway en daarom heette de trein in het begin ook Santa Fe & Disneyland Railroad.
Disneyland Railroad doet de volgende stations aan:
– Main Street Station: Direct bij de ingang van het park is het station. Je loopt eronderdoor wanneer je Main Street USA betreed.
– Frontierland Depot: Na Main Street word je naar Frontierland gebracht. Het station is gelegen vlakbij Chaparral Theater en Cottonwood Creek Ranch.
– Fantasyland Station: Na Frontierland rijd je door naar Fantasyland. Dit station ligt achter Meet Mickey.
– Discoveryland Station: De laatste halte is Discoveryland. Dit station is gelegen tussen Star Tours en de voormalige Star Traders winkel.
Vanuit Disneyland Railroad zie je dingen die je normaal niet ziet of vanuit een heel ander perspectief. De reis begint bij Main Street Station waarnaar je bij de Grand Canyon komt. Animatronics van dieren en storm geluiden nemen je mee door dit gebied. Hierna volgt een rit langs The Rivers of the Far West waarna je uitkomt bij Frontierland Depot. Hierna kom je door Adventureland en kun je een glimp meekrijgen van de Tempel of Peril en kom je zelfs door Pirates of the Caribbean. De volgende bestemming in Fantasyland Station. Je krijgt een hele andere kijk op Fantasyland, omdat je op enige hoogte over dit gedeelte van het park kunt kijken en je door het decor van It’s a Small World heenrijdt. Het laatste station, Discoveryland Station, volgt snel. Discoveryland Station stopt boven Star Tours en Discoveryland Theater, waardoor je een mooi uitzicht over Discoveryland krijgt. Hierna kom je weer bij het beginpunt, Main Street Station.
Naast vier stations zijn er ook vier treinen die over het traject rijden:
– W.F. Cody: Buffalo Bill’s echte naam is William Frederick Cody. De wagons van deze trein zijn vernoemd naar Cowboy-achtige plaatsen; Silverton, Durango, Denver, Wichita en Cheyenne.
– C.K. Holliday: Deze man, Cyrus Kurtz Holliday, was het brein achter de treinmaatschappijen Atchison, Topeka en Santa Fe Railway. Deze trein ziet eruit als een vakantietrein uit de 19e eeuw en daarom heten de wagons ook: Coney Island, Atlantic City, Chesapeake, Long Island en Niagara Falls.
– George Washington: Deze trein is vernoemd naar de eerste president van de Verenigde Staten. De kleuren van deze trein zijn dan ook blauw, rood en wit, wat ook toepasselijk is voor Frankrijk. De wagons zijn vernoemd naar plekken die voor Washington bijzonder waren; Mt. Vernon, Boston, Philadelphia, Yorktown en Valley Forge.
– Eureka – Mijnwerkers in Californië riepen deze kreet als ze goud gevonden hadden, daarom zijn de wagons vernoemd naar iconische steden in Californië; San Francisco, Los Angeles, Monterey, San Diego en Sacramento.

Foto van Disneyland Paris
Fun facts:
– Bij de opening van, toen nog Euro Disneyland Railroad, reden er maar drie treinen. Door het succes van de attractie is er in 1992 de Eureka-trein aan toegevoegd. De eerste drie treinen zijn gemaakt door Phillips en de Eureka-trein is gemaakt door Severn Lamb. Ook bestond het traject maar uit 3 stations. In 1993 werd Discoveryland Station bijgebouwd.
– Cast Members moeten een training van een aantal dagen volgen voordat ze als machinist plaats mogen nemen in een van de treinen.
– Misschien iets minder fun, maar wel een fact, op 2 januari 2013 raakte de verbinden tussen 2 wagons kapot waarnaar deze wagons op elkaar botste toen ze bij een van de stations stopte. Hierbij raakte 4 mensen licht gewond.

Foto van Disneyland Paris
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet heel vaak gebruik maak van Disneyland Railroad. Het is vaak niet omdat ik het niet leuk of interessant vind, maar omdat de rijen vaak lang zijn en de capaciteit niet hoog is. Vaak nemen mensen de Grand Circle Tour en dan komen er bij een station weinig plekken vrij om te kunnen zitten. Mocht de rij een keer kort zijn, dan is het zeker een aanbeveling om de Grand Circle Tour een keer te doen, je ziet dingen die je anders niet ziet en je ziet het park vanuit een ander perspectief. Mocht het warm zijn en wil je toch naar de andere kant van het park, dan is Disneyland Railroad wat mij betreft ook een goede keuze, omdat je lekker kunt “uitwaaien” terwijl je naar de andere kant gebracht wordt. Tot die tijd kun je lekker genieten van de Grand Cirle Tour op je scherm.