
Samenvatting van de week
13 november 2016
Throwback Thursday: Disneyland Paris in 1996
17 november 2016Afgelopen donderdagavond kwamen weer de jaarcijfers van 2016 in de mail. Het eerste wat ik opving, was helaas weer niet positief, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen volgend jaar als alle festiviteiten komen en het resort er weer als nieuw uitziet. Vandaag bespreken we alle cijfers van 2016 uitgebreid.
Algemene mededelingen
– De omzet in 2016 is €1,278 miljoen, wat een daling is van 7% ten opzichte van vorig jaar. De oorzaak hiervan ligt bij minder bezoekers, door de gebeurtenissen in Parijs vorig jaar.
– De kosten in 2016 zijn gestegen naar €1,520 miljoen, wat een stijging is van 5%. Dit komt doordat er veel renovaties zijn, inflatie opgetreden is en hogere beveiligingskosten.
– The Walt Disney Company heeft begin november besloten om geen kosten te berekenen om Euro Disney SCA een betere positie te geven.
Omzet
– De omzet in 2016 is dus €1,278 miljoen. In 2015 was er een stijging ten opzicht van 2014, welke €1,373 miljoen en €1,280 miljoen waren.
– De parken samen zorgden voor €722 miljoen, wat in 2015 nog €802 miljoen was. Dat is een daling van €80 miljoen, 10%.
– De hotels en Disney Village zorgden voor €505 miljoen, wat in 2015 nog €526 miljoen was. Dat is een daling van €21 miljoen, 4%.
– Overige inkomsten waren €40 miljoen, wat in 2015 €38 miljoen was. Dat is een stijging van €2 miljoen, 5%.
– Onroerende goed bracht €11 miljoen op, wat in 2015 €7 miljoen was. Dat is een stijging van €4 miljoen.
Kosten
– De kosten in 2016 zijn €1,520 miljoen. In 2015 en 2014 waren deze €1,454 miljoen en €1,346 miljoen.
– De kosten die direct verbonden zijn aan het resort zijn €1,247 miljoen, welke in 2015 €1,199 miljoen waren. Dat is een stijging van €48 miljoen, 4%.
– De kosten voor marketing zijn €148 miljoen, wat in 2015 €141 miljoen was. Dat is een stijging van €7 miljoen, 5%.
– Algemene- en administratieve kosten zijn €125 miljoen, wat in 2015 €114 miljoen was. Dat is een stijging van €11 miljoen, 10%.
Catherine Powell zegt hierover
“Disneyland Paris had een uitzonderlijk moeilijk jaar. We zijn getroffen door verschillende externe factoren die een grote invloed gehad hebben op de toeristische sector in de Parijse regio. Door deze omstandigheden is de omzet gedaald met 7%. Daarnaast zijn de kosten gestegen die een resultaat zijn uit onze strategie om te groeien en de gastenervaring continu te verbeteren, daarnaast hebben we ook meer veiligheidsmaatregelen getroffen, welke samen zorgen voor een daling in onze prestaties in dit fiscaal jaar. Ondanks deze uitdagende omstandigheden, worden we aangemoedigd door meer dan 13 miljoen bezoekers die onze parken dit jaar bezochten en door de hogere tevredenheid van onze nieuwe, gerenoveerde hotels en attracties. Onze aankomende 25e verjaardag zal een grote mijlpaal zijn voor de Groep en samen met onze getalenteerde Cast Member zijn we aan het kijken om unieke en magische nieuwe belevenissen te delen met onze bezoekers.”
Statistieken bezoekers
De afgelopen drie jaar is er bijgehouden wat gasten uitgeven per gedeelte in het resort en hoeveel bezoekers er per jaar geweest zijn.
2016
– 13,4 miljoen bezoekers
– Gemiddeld gaven ze €54 per persoon uit
– Gemiddeld was 77% van alle hotelkamers gevuld
– Gemiddeld gaven bezoekers €235 uit aan een hotelkamer
2015
– 14,8 miljoen bezoekers
– Gemiddeld gaven ze €54 per persoon uit
– Gemiddeld was 79% van alle hotelkamers gevuld
– Gemiddeld gaven bezoekers €238 uit aan een hotelkamer
2014
– 14,2 miljoen bezoekers
– Gemiddeld gaven ze €51 per persoon uit
– Gemiddeld was 75% van alle hotelkamers gevuld
– Gemiddeld gaven bezoekers €231 uit aan een hotelkamer
Conclusies
De omzet daalde met 10%, wat hetzelfde aantal procenten zijn in de daling van bezoekers. De minder aantal bezoekers kwamen uit alle landen waar Euro Disney SCA zich op focust. Daarnaast waren er 2% minder hotelkamers verkocht en gaven ze 1% minder uit voor de kamer en 2% minder in Disney Village. De hotels waren minder gevuld door bezoekers uit alle landen waar Euro Disney SCA zich op focust, behalve Frankrijk en Duitsland, zij zorgden voor meer verkoop. Ondanks dat er minder hotelkamers verkocht zijn, werd er wel meer uitgegeven aan eten en drinken in de hotels.
De stijging in inkomsten uit onroerend goed komt, omdat er dit jaar meer grond verkocht is. Dit heeft niets met een strategie te maken, maar varieert “gewoon” van het ene en het andere jaar.
De kosten zijn het afgelopen jaar met 4% gestegen, wat komt door nieuwe shows, verbeteringen aan attracties en hotel renovaties. Daarnaast is er meer geïnvesteerd in de veiligheid van het resort. De kosten voor marketing is gestegen met 5% door meer campagnes en technologische veranderingen. Ook de algemene kosten zijn met 10% gestegen door meer werk en technologische veranderingen.
2 Comments
Interessant om deze cijfers te zien. Ik vraag me af waar de 54 euro per gast vandaan komt. Mijn uitgaven liggen vele malen hoger haha
Ik denk dat het getal zo laag ligt doordat er ook veel Fransen zijn met een jaarpas die ook eigen lunch meenemen