Gisteravond heeft Euro Disney SCA haar cijfers van het eerste half jaar van 2016 naar buiten gebracht. Het 1e half jaar van 2016 liep tot en met 31 maart 2016. We lopen de cijfers even door, alle cijfers zijn gebaseerd op een half jaar.
Opvallend
- Ondanks de gebeurtenissen in november 2015 (aanslagen in Parijs) is de omzet met €13 miljoen gestegen. Dit komt door hogere uitgaven per bezoeker, maar er waren minder bezoekers in de parken.
- De kosten en uitgaven zijn ook gestegen met €54 miljoen, door het project om de bezoekerservaring te verbeteren, de inflatie van de uurlonen en de hoge kosten van de security.
- Totaal komt dit neer op een verlies van €184 miljoen, €65 miljoen meer dan vorig jaar. Door het vroegtijdig beëindigen van een huurovereenkomst is dit verlies zo hoog, mocht deze nog meegeteld worden, dan was het verlies €40 miljoen meer geweest dan vorig jaar.
De cijfers
- De omzet in 2016 was totaal €604,4 miljoen tegenover €591,7 miljoen in 2015.
- De uitgaven in 2016 waren €764 miljoen tegenover €709,6 miljoen in 2015.
- In 2016 waren er geen andere inkomsten, in 2015 was dit €24,5 miljoen.
- Totaal komt dit op een verlies van €159,6 miljoen tegenover een verlies van €93,4 miljoen in 2015.
- Na afschrijvingen en kasstromen komt het netto verlies op €183,8 miljoen tegenover €118,8 miljoen in 2015
Cijfers over het resort zelf
- Er zijn in 2016 0,3 miljoen minder bezoekers geweest. Dat maakt 6,4 miljoen bezoekers in 2016.
- De uitgaven per bezoeker ging omhoog met €2,15, wat neerkomt op €52,60 per bezoeker in 2016.
- De hotels zaten voor 1% voller dan vorig jaar, gemiddeld was 78,1% van de kamers verhuurd in 2016.
- Ook de uitgaven per kamer ging omhoog, €2,32 meer. Dat komt neer op €213,55 per kamer in 2016.
- De parken zorgde voor minder inkomsten, dit daalde met €0,7 miljoen naar €339,7 miljoen in 2016.
- De hotels en Disney Village brachten daarentegen meer geld in het laatje, dit steeg met €7,2 miljoen naar €239,3 miljoen in 2016.
- Ook de inkomsten uit andere bronnen is gestegen met €2,7 miljoen naar €21,3 miljoen in 2016.
- Dat is totaal een stijging van €9,2 miljoen in 2016.
- Ook het onroerend goed bracht meer op, namelijk €3,5 miljoen meer, totaal €4,1 miljoen in 2016.
Tom Wolber aan het woord
“Tijdens de moeilijke omstandigheden in november hebben we een significant hoger netto verlies geleden dan in andere perioden. Door de grote vraag die we zagen in de eerste weken van het eerste kwartaal en de paasvakantie, hebben we de omstandigheden van november kunnen verzachten. Niettemin is de omzet in deze periode toch gestegen door hogere uitgaven per bezoeker en zakelijke meetings.
De kosten zijn gestegen door geplande investeringen voor het verbeteren van de bezoekerservaring, voorbereidingen voor het 25-jarig jubileum volgend jaar, uurloon inflatie en kosten van de security. Ondanks dat deze kosten zwaar wegen op de andere kosten en cash, zijn we van mening dat deze investeringen nodig zijn voor het succes op lange termijn van Disneyland Paris.”
Conclusies uit de cijfers
De omzet steeg met 2% en de uitgaven per bezoeker steeg met 4%, maar de bezoekersaantallen daalde met 4%. Met name bezoekers uit Frankrijk, Nederland en de UK kwamen minder en door de gebeurtenissen van november was het resort 4 dagen gesloten. Daarentegen bezochten meer Duitsers en Spanjaarden het resort.
De omzet van Disney Village en de hotels steeg met 3%. Dit komt door 1% meer gevulde hotelkamers, 4% meer omzet in Disney Village en 1% hogere kamerprijzen. 13.000 nachten zijn er meer verhuurd aan met name Duisters, Spanjaarden en Fransen, Engelsen bleven minder overnachten. De stijging in de verhuur van de kamers komt onder andere doordat Hotel Newport Bay Club meer kamers beschikbaar heeft. Van november 2013 tot november 2015 waren er steeds 500 kamers niet beschikbaar. Daarnaast zijn er meer annuleringskosten betaald, €2,7 miljoen meer, naar €21,3 miljoen.
Er zijn €43,5 miljoen meer directe kosten gemaakt, er is €4,4 miljoen meer uitgegeven aan marketing en €6,5 miljoen meer aan algemene en administratieve kosten.
Mededelingen
Zoals eerder al bekend werd, wordt Catherine Powell de nieuwe opvolger van Tom Wolber. Tom Wolber gaat verder met de Disney Cruise Line en Catherine Powell is afkomstig van The Walt Disney Company in Australië/Nieuw-Zeeland. Vanaf juli zal de eerste vrouwelijke baas aan het roer komen.
De bezoekerservaring is afgelopen maanden verbeterd door The Forest of Enchantment. Daarnaast zal de Frozen Sing-along deze zomer terugkeren en komt Walt Disney Studios met Mickey and the Magician. Daarnaast is Hotel Newport Bay Club gerenoveerd en heeft een vierde ster gekregen. Verder zijn ze alle attracties voor aan het bereiden op het 25-jarig jubileum van het resort.
Gerelateerd