
Samenvatting van de week
8 november 2015
Know it all-vrijdag: Disneyland Hotel
13 november 2015Afgelopen vrijdag zijn de jaarcijfers van Euro Disney SCA weer naar buiten gekomen. Al eerder kwam het nieuwe naar buiten dat ze een record omzet gedraaid hadden en dat is ook terug te zien in de cijfers.
De omzet van 2015 is uitgekomen op €1.373,1 miljoen, wat in 2014 €1.279,7 miljoen en in 2013 €1.309,4 miljoen was. De stijging komt door 9% meer gasten en meer uitgaven per gast. Euro Disney zegt dat dit komt door het succes van de lange termijnplannen.
Dat de kosten dit jaar hoger zijn dan andere jaren is geen verrassingen, door alle renovaties. De kosten zijn met 8% gestegen naar €1.454 miljoen, ten opzichte van €1.345,2 miljoen in 2014 en €1.337,4 miljoen in 2013.
Ondanks de hoge uitgaven aan renovaties heeft Euro Disney het netto verlies weten terug te dringen naar €101.9 miljoen. Dat was in 2014 nog €113.7 miljoen en in 2013 €78.7 miljoen.
In 2014 hadden de bezoekersaantallen een dip (14,2 miljoen), maar in 2015 (14,8 miljoen) hebben ze het weer op het niveau van 2013 (14,9 miljoen) kunnen brengen.
De uitgaven per gast blijven stijgen. In 2015 is dit €53,66, in 2014 €50,60 en in 2013 €48,08.
Niet alleen de bezoekersaantallen maar ook het percentage verkochte hotelkamers had in 2014 een dip (75,4%). In 2015 (79,4%) hebben ze dit, ondanks de vele verbouwingen, ook weer op het niveau van 2013 (79,3%) kunnen brengen. Deze aantallen zijn ook terug te zien in het geld dat uitgegeven wordt aan de kamers. In 2015 is dit €237,88, in 2014 €231,50 en 2013 €234,28.
Tom Wolber zegt het volgende over de cijfers:
“We zijn blij om stevige omzetgroei te verkondigen voor het fiscale jaar 2015, als gevolg van hogere bezoekersaantallen, hotel bezettingsgraad en gasten uitgaven, die naar onze mening de voordelen weerspiegelt van onze lange termijn strategie. Deze strategie betekent ook het aangaan van de hogere kosten als we doorgaan met het verbeteren van de gastenervaring en investeren in onze Cast.
Dit jaar hebben we verder onze gast verrijkt met nieuwe entertainment, zoals Frozen Summer Fun en de Jedi Training Academy. We zijn ook bezig met de implementatie van ons hotel en het park renovatieprogramma ter voorbereiding van de aanstaande viering van de 25ste verjaardag van Disneyland Parijs, in 2017. Daarnaast hebben we de €1 miljard aan kapitaalverhogingen afgerond in het kader van een herkapitalisatie en vermindering van de schuld, het aangekondigde plan in oktober 2014, om ons in staat te blijven stellen om onze strategie om te investeren in de gasten ervaring.
Tijdens het implementeren van onze talrijke verbetering en renovatie projecten voorafgaand aan de 25ste verjaardag in 2017, zou ik ook graag een moment willen nemen om het talent en de inzet van onze Cast Members, die zich volledig inzetten voor een uitstekende gast ervaring, te erkennen.”
De opbrengsten uit de parken is gestegen van €720,9 miljoen in 2014 naar €801,7 miljoen in 2015. Ook de opbrengsten van Village en de hotels is gestegen van €489,2 miljoen in 2014 naar €526,2 miljoen in 2015.
Er waren dit jaar meer gasten uit Frankrijk, Spanje en Engeland in de parken. Daarnaast zijn er 85.000 meer hotelkamers verkocht aan onder andere gasten uit Frankrijk en Engeland. De opbrengsten uit overige baten zijn gedaald door onder andere het verliezen van het huurcontract met Disney Channel France in Walt Disney Studios.
Daarnaast hebben de renovaties meer gekost (€89,3 miljoen extra), is er meer uitgegeven aan marketing (€6,9 miljoen extra) en heeft de administratie en algemene zaken meer gekost (€12,6 miljoen extra). De hogere kosten zijn ook te wijten aan de hogere aantallen bezoekers die bediend moeten worden. Daarnaast is het rekapitalisatieplan begonnen.
Meer uitgaven, maar minder verlies lijkt me een hele goede voortgang voor Euro Disney SCA. Daarnaast is het goed om terug te zien dat het lange termijnplan niet alleen leuk is voor de gasten, maar dat er ook meer gasten door getrokken worden. Ik ben benieuwd wat ze in petto hebben voor de 25ste verjaardag.
In de mail met de financiële gegevens stonden ook de volgende nieuwtjes:
Disneyland Paris heeft de volgende prijzen gewonnen bij European Star Awards:
- 1ste plaats, “Europe’s Best Family Parks” voor Disneyland® Park
- 1ste plaats, “Europe’s Best Dark Rides” voor The Twilight Zone Tower of Terror™
- 2de plaats, “Europe’s Best Dark Rides” voor Ratatouille : L’Aventure Totalement Toquée de Rémy
- 4de plaats, “Europe’s Best Dark Rides” voor Pirates of the Caribbean
De aankondiging van Shellie May in de Storybook Store, reclame voor Disney on Ice en de aankondiging van Enchanted Christmas.
De 16e editie van de Shaker Challenge wordt 27 november gehouden in Newport Bay Club’s Convention Centre. Alle Cast Members die werken in de bars en restaurants in het resort mogen meedoen aan deze wedstrijd. De Cast Members worden getest op hun kennis van wijn, kaas en algemene culinaire kennis.