Afgelopen vrijdag zijn de jaarcijfers van Euro Disney SCA weer naar buiten gekomen. Al eerder kwam het nieuwe naar buiten dat ze een record omzet gedraaid hadden en dat is ook terug te zien in de cijfers.
De omzet van 2015 is uitgekomen op €1.373,1 miljoen, wat in 2014 €1.279,7 miljoen en in 2013 €1.309,4 miljoen was. De stijging komt door 9% meer gasten en meer uitgaven per gast. Euro Disney zegt dat dit komt door het succes van de lange termijnplannen.
Dat de kosten dit jaar hoger zijn dan andere jaren is geen verrassingen, door alle renovaties. De kosten zijn met 8% gestegen naar €1.454 miljoen, ten opzichte van €1.345,2 miljoen in 2014 en €1.337,4 miljoen in 2013.
Ondanks de hoge uitgaven aan renovaties heeft Euro Disney het netto verlies weten terug te dringen naar €101.9 miljoen. Dat was in 2014 nog €113.7 miljoen en in 2013 €78.7 miljoen.
In 2014 hadden de bezoekersaantallen een dip (14,2 miljoen), maar in 2015 (14,8 miljoen) hebben ze het weer op het niveau van 2013 (14,9 miljoen) kunnen brengen.
De uitgaven per gast blijven stijgen. In 2015 is dit €53,66, in 2014 €50,60 en in 2013 €48,08.
Niet alleen de bezoekersaantallen maar ook het percentage verkochte hotelkamers had in 2014 een dip (75,4%). In 2015 (79,4%) hebben ze dit, ondanks de vele verbouwingen, ook weer op het niveau van 2013 (79,3%) kunnen brengen. Deze aantallen zijn ook terug te zien in het geld dat uitgegeven wordt aan de kamers. In 2015 is dit €237,88, in 2014 €231,50 en 2013 €234,28.
Tom Wolber zegt het volgende over de cijfers:
“We zijn blij om stevige omzetgroei te verkondigen voor het fiscale jaar 2015, als gevolg van hogere bezoekersaantallen, hotel bezettingsgraad en gasten uitgaven, die naar onze mening de voordelen weerspiegelt van onze lange termijn strategie. Deze strategie betekent ook het aangaan van de hogere kosten als we doorgaan met het verbeteren van de gastenervaring en investeren in onze Cast.
Dit jaar hebben we verder onze gast verrijkt met nieuwe entertainment, zoals Frozen Summer Fun en de Jedi Training Academy. We zijn ook bezig met de implementatie van ons hotel en het park renovatieprogramma ter voorbereiding van de aanstaande viering van de 25ste verjaardag van Disneyland Parijs, in 2017. Daarnaast hebben we de €1 miljard aan kapitaalverhogingen afgerond in het kader van een herkapitalisatie en vermindering van de schuld, het aangekondigde plan in oktober 2014, om ons in staat te blijven stellen om onze strategie om te investeren in de gasten ervaring.
Tijdens het implementeren van onze talrijke verbetering en renovatie projecten voorafgaand aan de 25ste verjaardag in 2017, zou ik ook graag een moment willen nemen om het talent en de inzet van onze Cast Members, die zich volledig inzetten voor een uitstekende gast ervaring, te erkennen.”
De opbrengsten uit de parken is gestegen van €720,9 miljoen in 2014 naar €801,7 miljoen in 2015. Ook de opbrengsten van Village en de hotels is gestegen van €489,2 miljoen in 2014 naar €526,2 miljoen in 2015.
Er waren dit jaar meer gasten uit Frankrijk, Spanje en Engeland in de parken. Daarnaast zijn er 85.000 meer hotelkamers verkocht aan onder andere gasten uit Frankrijk en Engeland. De opbrengsten uit overige baten zijn gedaald door onder andere het verliezen van het huurcontract met Disney Channel France in Walt Disney Studios.
Daarnaast hebben de renovaties meer gekost (€89,3 miljoen extra), is er meer uitgegeven aan marketing (€6,9 miljoen extra) en heeft de administratie en algemene zaken meer gekost (€12,6 miljoen extra). De hogere kosten zijn ook te wijten aan de hogere aantallen bezoekers die bediend moeten worden. Daarnaast is het rekapitalisatieplan begonnen.
Meer uitgaven, maar minder verlies lijkt me een hele goede voortgang voor Euro Disney SCA. Daarnaast is het goed om terug te zien dat het lange termijnplan niet alleen leuk is voor de gasten, maar dat er ook meer gasten door getrokken worden. Ik ben benieuwd wat ze in petto hebben voor de 25ste verjaardag.
In de mail met de financiële gegevens stonden ook de volgende nieuwtjes:
Disneyland Paris heeft de volgende prijzen gewonnen bij European Star Awards:
De aankondiging van Shellie May in de Storybook Store, reclame voor Disney on Ice en de aankondiging van Enchanted Christmas.
De 16e editie van de Shaker Challenge wordt 27 november gehouden in Newport Bay Club’s Convention Centre. Alle Cast Members die werken in de bars en restaurants in het resort mogen meedoen aan deze wedstrijd. De Cast Members worden getest op hun kennis van wijn, kaas en algemene culinaire kennis.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
mailchimp_landing_site | 1 month | The cookie is set by MailChimp to record which page the user first visited. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_56307796_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
tk_ai | 5 years | JetPack sets this cookie to store a randomly-generated anonymous ID which is used only within the admin area and for general analytics tracking. |
tk_lr | 1 year | The tk_lr is a referral cookie set by the JetPack plugin on sites using WooCommerce, which analyzes referrer behaviour for Jetpack. |
tk_or | 5 years | The tk_or is a referral cookie set by the JetPack plugin on sites using WooCommerce, which analyzes referrer behaviour for Jetpack. |
tk_qs | 30 minutes | JetPack sets this cookie to store a randomly-generated anonymous ID which is used only within the admin area and for general analytics tracking. |
tk_r3d | 3 days | JetPack installs this cookie to collect internal metrics for user activity and in turn improve user experience. |
tk_tc | session | JetPack sets this cookie to record details on how user's use the website. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
_ir | session | This is a Pinterest cookie that collects information on visitor behaviour on multiple websites. This information is used on the website, in order to optimize the relevance of advertisement. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
CookieLawInfoConsent | 1 year | No description |
cookies.js | session | No description available. |
woocommerce_recently_viewed | session | Description unavailable. |
wpcom_highlander_3pc_check | session | No description |