
Samenvatting van de week
9 augustus 2015
Samenvatting van de week
16 augustus 2015Een aantal dagen geleden werden de cijfers van het 3e kwartaal bekend van Euro Disney SCA. Vandaag bespreek ik ze uitgebreid.
Het verslag begint met de hoogtepunten van de cijfers en daar staat in dat er 6% meer omzet gedraaid is en dat het gestegen is naar €360 miljoen. Over het fiscale jaar 2015 is de omzet met 9% gestegen naar €951 miljoen. Deze verhoging komt door meer gasten en meer uitgaven per gast.
De omzet vorig jaar was €339,5 miljoen en dat is dit jaar met €20 miljoen gestegen. Verder was de omzet van de 3 kwartalen samen €872.8 miljoen en dat is dit jaar gestegen met €78.5 miljoen. Tom Wolber (CEO) zegt hierover: Hij is blij om te zien dat de omzet omhoog is gegaan door meer uitgaven, meer gasten en meer verkochte hotelkamers. Daarnaast blijven ze meer hogere kosten maken om de gastenervaring te verbeteren, waaronder het opknappen van het resort. In juni hebben ze Frozen Summer Fun gelanceerd en samen met het opknappen van het resort is dit onderdeel van de lange termijnplannen om de gastenervaring te verbeteren. Hij wil ook alle talenten (Cast Members) benoemen die achter de schermen werken aan diverse projecten en alle talenten die direct voor magie zorgen bij de gasten.
Cijfers in detail
De omzet is te verdelen in meerdere segmenten.
- De omzet van de 2 parken was vorig jaar €196,4 miljoen en is dit jaar gestegen met €13,5 miljoen (6,9%).
- De omzet van Disney Village + hotels was vorig jaar €133,5 miljoen en dit jaar gestegen met €7,5 miljoen (5,6%).
- De omzet uit overige bronnen was vorig jaar €9,3 miljoen en is dit jaar gedaald met €1,1 miljoen (-11,8%).
- Daarnaast de omzet van vastgoed was vorig jaar €300.000 en is dit jaar gestegen met €100.000.
De hogere omzet uit de 2 parken is onder andere te danken aan 5% meer uitgaven per bezoeker en 2% meer bezoekers in de parken. Er kwamen dit kwartaal meer gasten uit Engeland en Frankrijk, maar daarentegen waren er minder gasten uit Spanje. De hogere omzet uit de hotels was te danken aan 3% meer uitgaven per kamer (onder andere een hogere prijs per nacht) en 1,9% meer hotelgasten (10.000 meer kamers verkocht, vooral aan Fransen en Engelsen). Disney Village leverde 7% meer op, vooral door meer verkoop van merchandise. De omzet uit overige bronnen daalde door minder opbrengst uit leasecontracten. Het contract met Disney Channel France is opgezegd.
Helaas wordt er geen specificatie gegeven over de kosten die het resort op het moment maakt. Er wordt wel vermeld dat de kosten omhoog zijn gegaan door verbetering van de gastervaringen en dat er meer kosten gemaakt zijn om de hogere aantallen gasten te kunnen bedienen.
Voor alle mensen die zich nog steeds afvragen hoe de staat van Disneyland Paris is: de omzet, het aantal gasten en de uitgaven per gast groeit ook dit kwartaal opnieuw. Voorlopig kunnen we dus zeggen dat het goed gaat met het Franse zorgenkindje.