
Samenvatting van de week
22 februari 2015
Samenvatting van de week
1 maart 2015De attractie die helemaal verstopt is in Adventureland, maar al vanaf een grote afstand te horen is. Vandaag komen we meer te weten over Indiana Jones and the temple of Peril.
Foto van Disneyland Paris
Indiana Jones is een compacte en helemaal in de buitenlucht geplaatste achtbaan. Vanuit Colonel Hathi’s Pizza Outpost is een enorme tempel zichtbaar, maar zodra je dichterbij komt is het een achterbaan die je de hele tempel laat zien, zelfs ondersteboven. De attractie opende 30 juli 1993, ruim een jaar na de opening van Euro Disney. De attractie is geïnspireerd op de Indiana Jones films en het verhaal achter de attractie is een verloren tempel met op hol geslagen mijnkarretjes. De rit duurt 1:30 minuten en je gaat met 58 km/u door de tempel heen. De minimale lengte voor de attractie is 140 cm. De wachtrij is in de meeste gevallen kort, maar je kunt ook nog gebruik maken van Fastpasses.
Foto van Todayindisneyhistory
Jaren voordat de attractie geopend werd, was er al een plan voor een Indiana Jones attractie. Door financiële problemen is de attractie opnieuw ontworpen voor een lager budget. Het idee was om een Indiana Jones mini-land te bouwen. De achtbaan zou dan een scene uit de film Indiana Jones and the temple of Doom na moeten spelen. Eerst zou je in een wilde jungle komen en daarna in een gebouw waar mijnkarretjes elkaar achterna zitten. Sommigen zeggen dat het mini-land uitgebreid zou worden met een versie op de Amerikaanse Jungle Cruise en Disneyland’s enhanced motion vehicles. Als je kijkt naar de ruimte rondom de attractie ziet het eruit alsof er inderdaad meer plannen voor waren.
Foto van Cafe Mickey
Uiteindelijk is er met een klein budget en behoefte aan een trill-ride een nieuw ontwerp voor een achtbaan gebouwd door Intamin uit Zwitserland en bedacht door Walt Disney Imagineering. Het werd een achtbaan van relatief goedkope materialen, waar een tempel in gebouwd werd. Ondanks dat er geen groot gethematiseerd gebouwd is, net als Space Mountain en Rock’n’Rollercoaster, zit de kracht van de attractie in de enorm goede kwaliteit van de aankleding. Indiana Jones was verder de eerste achtbaan in alle Disney parken met een inversie. De attractie was jarenlang gesponsord door Esso, maar inmiddels is de attractie alweer een tijdje zonder sponsor.
Foto van Yesterland
In 2000 wilde Disneyland Paris de attractie weer wat meer aandacht geven en bedachte dat de hele attractie achterstevoren zou gaan rijden. De hele chassis van de karretjes zijn omgegooid om ze achterstevoren te laten rijden en tevens een verbetering van de capaciteit toe te voegen. Van 4 personen per trein, werden dit er nu 6. Alle aankleding van de attractie is ook achterstevoren geplaatst en delen van “backstage” die nu zichtbaar werden, zijn vervuld. Verder is de baan wat aangepast, zodat het achterstevoren rijden ook verantwoord was (je ziet niet wat er gaat gebeuren, dus kunnen de “drops” die te sterk zijn). Na ruim 4 jaar zijn de karretjes toch weer vooruit gaan rijden, helaas.
Foto van DlpGuide
In 2014 is de attractie een aantal maanden dicht geweest voor grote renovatie. Dit attractie heeft altijd het label tijdelijk gekregen, maar is uiteindelijk toch vast in Adventureland gebleven. Daarom is er in het begin gekozen voor goedkope en minder duurzame producten. Uiteindelijk begon de attractie en de tempel het te begeven. Een groot gedeelte van de renovatie hield in het vernieuwen van materialen, zodat de achtbaan veilig blijft. Verder is de looping iets groter geworden en is de tempel nu van echte stenen gemaakt. Ook in de wachtrij zijn nieuwe attributen geplaatst.
Foto van Disneyland Paris
Een paar weken na de opening in 1993 bleek de attractie niet helemaal goed te werken. Onverwacht activeerde de noodremmen van een van de treinen, hierdoor raakten er mensen gewond en de attractie werd tijdelijk gesloten voor onderzoek.
Foto van DlpGuide
Ook Indiana Jones is een attractie die ik zeker wel 1 keer per bezoek doe. Vooral wat later in de zomeravonden in het heerlijk om door de tempel heel te scheuren. Wat ik al vaker bij andere achtbanen heb aangegeven en dat is ook zeker weer zo bij deze, bij de laatste renovatie had ik verwacht dat ze de karretjes voor grotere mensen gemaakt hadden. Ook hier zit je klem met je schouders, maar bij je buik zit je totaal niet vast. Door de snelheid van de attractie is dit zeker wel een punt voor mij. Verder vind ik de attractie helemaal super. Zeker de vernieuwde attributen in de wachtrij zijn heel gaaf. Ik vind het zeker een aanrader als je van snelle attractie houd, omdat je binnen een korte baan, toch snelheid en een inversie krijgt.
Om het verhaal af te sluiten nog een filmpje om thuis de attractie te beleven.